blog placeholder

Bij elke regel hoort een consequentie, zodat de kinderen weten wat het gevolg is als ze zich niet aan de regels houden.

Consequent

Het belangrijkste punt bij orde houden is consequent. De kinderen weten op deze manier waar ze aan toe zijn en wat ze aan jou als leerkracht hebben.Zorg ervoor dat jij je opdrachten zo concreet mogelijk formuleert voor de kinderen en ga ook na of de kinderen de opdrachten hebben begrepen.

 

Alert

Heb overzicht op de groep, zodat je ziet wat er gebeurd in je groep. Loop rond en kies regelmatig een andere plaats in het lokaal. Probeer ervoor te zorgen dat alle kinderen actief meedoen en betrokken blijven bij de activiteit. Dit kun je het beste realiseren door zelf enthousiast en betrokken te zijn. Stel de kinderen vragen, geef complimenten en zorg voor gevarieerde en uitdagende opdrachten. Op deze manier houd je de kinderen betrokken bij de activiteit. Het is ook belangrijk dat de kinderen verantwoordelijkheid leren nemen, geef de kinderen hier ook de ruimte voor tijdens eigen werk of groepswerk.

 

Regels

Er zijn verschillende regels die je in je klas toe kunt passen:

  • Regels voor het gebruik van het materiaal – Wanneer mag je het materiaal pakken? Hoe gaan we met het materiaal om? Hoe leggen we het materiaal terug?
  • Regels voor de veiligheid – Op je stoel op 4 poten blijven zitten, niet rond gaan rennen met scharen of prikpennen in je hand, op het speelplein blijven tijdens het buitenspelen, etc.
  • Regels m.b.t. pedagogisch klimaat – Wachten op je beurt, vinger opsteken als je wat wilt zeggen, conflicten verbaal oplossen, elkaar niet storen, rustig lopen en praten.

Routines

Een routine geeft de kinderen structuur. De kinderen weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld: het begin van de dag, starten met werken, opruimen van het werk, afsluiting van de dag. Deze activiteiten kun je als routine elke dag hetzelfde laten terugkomen.Zorg er wel voor dat je duidelijk de regels en routines in de klas vertelt, op deze manier kunnen er geen onduidelijkheden ontstaan.

Beschrijf zo concreet mogelijk wat je van de kinderen verwacht en wat er gebeurd als de kinderen zich hier niet aan houden. Herhalen, herhalen, net zolang totdat de kinderen de regels en routines beheersen.