Games zijn wereldwijd in de mode. Niet alleen als entertainment, maar ook met een specifiek doel. Op scholen (spelend leren), voor datings (spelend elkaar leren kennen) en zelfs voor revalidatie (spelend oefenen). Overal worden ze ingezet en grote economen (o.a. Willem Vermeend) verwacht dat in Nederland binnen vijf tot tien jaar het hart van de game-branche zal groeien tot de grootste van de wereld.
Veel gamers (jongeren) willen graag games (leren) maken en zoeken daar een opleiding voor. Maar wat voor talenten heb je daarvoor nodig? Een gamer is niet per definitie een game-maker, zoals een auto-coureur ook geen automonteur is. In dit soort studiekeuzes of beroepskeuzes (vooral bij game-opleidingen) worden nogal eens behoorlijke vergissingen gemaakt, met een aantal jaren verloren tijd vaak als gevolg. Laten we de benodigde talenten en vaardigheden eens op een rijtje zetten om een opleiding in een ‘game-vak’ succesvol te kunnen afronden.
Samenwerken een vereiste Een game maken gaat altijd in groepsverband. Je moet dus in de eerste plaats goed kunnen (willen) samenwerken en dat betekent dat je naar elkaar moet willen luisteren, elkaar moet willen respecteren, elkaars creativiteit moet willen accepterenen je moet je goed aan samenwerkingsregels willen houden. Er zijn verschillende disciplines (rollen) bij het maken van een game. We zetten ze in hoofdlijnen voor je neer.
Game Designer Dat is de bedenker (ontwerper) van het spel. Hij/zij maakt de spelregels, de wijze van punten scoren en alles wat maar met de Game Play te maken heeft. Designer betekent hier dus spelontwerper. Omdat je moet weten wat technisch wel en niet mogelijk is in een computerspel, moet je ook veel weten van de digitale technieken die gemoeid gaan met het maken van het spel. Een Game Designer wordt op een HBO opgeleid, het is een moeilijke studie en je moet er hard voor werken. Havo of de opleiding MBO Game Artist is hierbij een goede vooropleiding.
Level Designer Als een spel bedacht is, kun je er allelei niveaus in moeilijkheidsgraden voor bedenken. Dat doet de Level Designer. Vaak is dat een specialisme of een extra taak van de Game Designer. Hier is ook een HBO-studie voor nodig.
Art Director Deze persoon bedenkt de sferen van de werelden waarin het spel zich afspeelt. Ook de uitstraling van de karakters (de personen of wezens) die worden door de Art Director bedacht. Altijd is de doelgroep hierin het belangrijkste. De doelgroep is het publiek waarvoor het spelgemaakt wordt. Een Art Director moet dus niet alleen goed kunnen Grafisch Ontwerpen, hij/zij moet zich ook ook heel goed kunnen inleven in de doelgroep. Dat geldt natuurlijk ook voor de Game Designer en de Level Designer. Een game voor een klein kind is bijvoorbeeld heel anders dan voor een jongere of een voor volwassene. Ook de studie hiervoorkan alleen op het HBO worden gevolgd.
Game Artist Dat is de ‘grafisch’ vormgever van het spel. Voor dit vak heb je echte vormgeeftalenten nodig. Dat betekent dat je goed moet kunnen tekenen, want je moet de werelden verder vormgeven die de Art Director heeft bedacht. Specialisten hierin noemen we Enviroment (ruimtelijk) Designers. Ook de karakters die de Art Director heeft bedacht moet de Game Artist (Character Design)uitwerken (ook Character Design kan een specialisme zijn). De Game Artist moet zijn creatieve werk daarnaast zo kunnen aanleveren, dat de Game Developer het gemaakte digitale materiaal direct kan toepassen in de game. Het betekent dat je niet alleen artistiek/creatief moet zijn, maar ook digitaaltechnisch aangelegd. Soms zijn de Art Director en de Game Artist dezelfde persoon, maar meestal werken er verscheidene Game Artists onder een Art Director. Er bestaat een ook nog een verschil tussen een 2D- en een 3D Game Artist. De studie voor dit vak kan zowel op het MBO als op het HBO worden gevolgd. Veel MBO-ers stromen versneld door in het HBO.
Game Developer Dat is de man of vrouw die de gehele game in elkaar programmeert. Het is dus een digitaaltechnische ontwerper die al het art work aangeleverd krijgt. Samen met de Game Programmer(s) maken zij de game werkend. Hiervoor kun je een MBO- of een HBO-studie volgen.
Game Programmer Je las het hierboven al. De Game Developer bedenkt de techniek en de Game Programmer programmeert bepaalde onderdelen van de game. Ook hiervoor is een MBO- of HBO-studie nodig. Je begrijpt dat een Developer en een Programmer ook vaak een en dezelfde persoon zijn. Maar bij het maken van grote games werkenverscheidene programmeurs onder de Game Developer.