blog placeholder

Je kind zit in de kleuterklas en u ergert zich dood aan de leidinggevende, want hij bezit gewoonweg niet de theorie en mogelijkheden om een kleutergroep goed te begeleiden.

Tegenwoordig zijn er steeds minder ‘Klossers‘. Deze mensen hebben een totale opleiding gevolgd voor alleen het peuter en kleuter-onderwijs. Dat wil dus zeggen dat ze alle competenties van het vak hebben geleerd. De competenties die je bij peuters en kleuters nodig hebt, zijn weer heel anders dan die van de midden en bovenbouw.

Er zijn voor en -nadelen aan dit gegeven. Tijdens de pabo(Opleiding Basisscchoolonderwijs leerkracht), kunnen studenten kiezen of ze willen studeren voor de onder-midden of bovenbouw in de loop van het tweede en derde jaar. De afgestudeerde moet kunnen lesgeven van de groepen 1 tot en met 8, maar bezit lang niet de kennis en vaardigheden zoals de mensen vroeger van de Klos. Kijk alleen al eens naar de creativiteit….Tegenwoordig moeten veel ex-pabo studenten veel van internet halen en uit methodes. Diegene die de klosopleiding heeft gevolgd, weet veel meer over het materiaalgebruik in de klas. Pabostudenten leren naar mijn idee te weinig hierover en over de ontwikkeling van de peuter en kleuter. Dus is het moeilijk om bij de situatie van deze kinderen aan te sluiten met je lesmateriaal. Bedenk wel; peuters en kleuters zijn het meest leergierig!! Dus is het cruciaal dat er dan de goede dingen worden aangeboden.

Wat vindt u? Moet de opleiding zoals vroeger weer terug komen voor het verbeteren van het onderwijs?