De vierde fase die ik ga beschrijven is motieven in de kindertekeningen (6 jaar tot 8 jaar).
Waarom tekenen kinderen iets?
Wat gaan de kinderen tekenen?
De vierde fase die ik ga beschrijven is motieven in de kindertekeningen (6 jaar tot 8 jaar).
Waarom tekenen kinderen iets?
Wat gaan de kinderen tekenen?
Rondjes – cirkels.
Een rondje betekend vaak de zon, vooral als deze in een van de bovenste hoeken van het tekenblad is getekend. De zon wordt afgebeeld als een hele cirkel of een halve cirkel. Het kan worden afgebeeld met stralen en/of een gezicht.
Het afbeelden van een gezicht in de zon wordt antropomorf genoemd. In de Middeleeuwen beelden ze de zon en maan ook af met een gezicht.
Antropomorf: naar menselijke maatstaven gedacht of voorgesteld.
Kinderen hebben interesse in de mens. Na een tijdje beginnen ze het verschil te zien tussen jongens en meisjes, omdat ze zelf ook gaan veranderen. De “koppoters” gaan ook veranderen. Kinderen van 5 tot 6 jaar gaan zich meer bezig houden met de mode en kleding. Ze gaan details zien, oorbellen, stropdassen, knopen, nagels, etc. Naarmate de kinderen ouder worden gaan ze het gezicht gedetailleerd weergeven. Hierbij kun je denken aan het tekenen van wimpers, wenkbrauwen, etc.
De 5-jarige heeft veel belangstelling voor dieren. De dieren worden getekend als mensen, maar dan met de belangrijke details van het dier. Bijvoorbeeld een konijn wordt afgebeeld als een mens met grote oren. Het tekenen van de dierfiguren wordt ontwikkeld vanuit de mensfiguren.
In bijna iedere tekening zijn er wel huizen getekend. De huizen staan voor geborgenheid. Kinderen gaan het huis onderzoeken. Ze gaan hutten bouwen en verstoppertje spelen. Dit is heel belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. De huizen worden doorzichtig getekend. Je kunt zien wat er in het huis staat, je kunt door de muren heen kijken. De huizen worden getekend vanuit het vooraanzicht en zijaanzicht, deze twee aanzichten worden verwerkt in één beeld. Er worden ook veel bomen getekend door kinderen. De bomen lijken op zonnen en de koppoters. Er zijn twee soorten bomen die kinderen tekenen. Als eerste de loofboom, hij bestaat uit een steel waar een bol op staat. Als tweede de dennenboom, hij bestaat uit een korte steel met een opstapeling van pijlachtige vormen.
Ook bloemen worden veel getekend, voornamelijk door meisjes. De bloemen worden in rijtjes naast elkaar of boven elkaar getekend. Het zijn vaak meerdere bloemen bij elkaar.
Kinderen hebben veel belangstelling voor voertuigen. Ze gaan vliegtuigen, boten en auto’s tekenen. Boten worden vaak getekend in de tijd van Sinterklaas, deze “stoomboten” hebben ook allemaal ronde ramen. De voertuigen worden voornamelijk getekend door jongens. De vliegtuigen worden getekend met vleugels waarvan de een recht naar boven wijst en de andere recht naar onder.
Tot hun 9e jaar blijven kinderen coderen, naar de verbeelding objecten weergeven. Ze geven de figuren die ze hebben getekend een eigenzinnige kleur.
Geestelijk gehandicapte kinderen tekenen zoals gewone kinderen ook tekenen. Alleen blijven ze een achterstand houden naarmate ze ouder worden. Ze blijven hangen in het maken van kindertekeningen. Geestelijk gehandicapte mensen op een oudere leeftijd tekenen nog steeds tekeningen die we onder het kopje kindertekeningen plaatsen.