Elk mens heeft sterke en minder sterke intelligenties. Om alle kinderen in je klas te bereiken en om de verschillende vormen van intelligentie te ontwikkelen, moet je op verschillende manieren lesgeven. Maar…hoe herken je nu de verschillende intelligenties in je klas?
Kenmerken van kinderen die woordknap zijn
- Ze houden van verhalen, versjes en rijmpjes
- Ze kunnen gemakkelijk ideeën onder woorden brengen
- Ze houden van lezen en hebben al vroeg interesse in boeken
- Ze houden van woordgrapjes en zien vaak de dubbele betekenis van een woord in een context
- Ze kunnen goed argumenteren
- Ze houden van verhalen en opstellen schrijven
Kenmerken van kinderen die denkknap zijn
- Ze houden van het werken met bouwmateriaal
- Ze houden van puzzels en opdrachten waarbij ze logisch moeten denken
- Ze houden van knutselen
- Ze kunnen geordend en systematisch werken
- Ze willen graag details van dingen weten
- Ze kunnen vaak goed en snel rekenen
Kenmerken van kinderen die beweegknap zijn
- Ze beheersen de grove en de fijne motoriek snel
- Ze zijn graag handelend bezig
- Ze zijn goed in sport/drama
- Ze maken graag dingen en kunnen goed met gereedschappen overweg
Kenmerken van kinderen die natuurknap zijn
- Ze kunnen goed waarnemen/observeren
- Ze kunnen goed vertellen wat ze zien, horen, proeven, ruiken
- Ze houden van de natuur en zijn verschijnselen (weer, klimaat, stenen, etc.)
- Ze hebben vaak een verzameling van voorwerpen
- Ze houden van (huis)dieren, tuinieren of experimenteren
Kenmerken van kinderen die beeldknap zijn
- Ze houden van puzzels en lotto’s
- Ze bouwen graag met constructiemateriaal
- Ze houden van tekenen of iets maken
- Ze kunnen goed de weg ergens naar toe onthouden
- Ze kunnen goed hoofdrekenen
- Ze begrijpen dingen makkelijker als je het met beelden uitlegt
Kenmerken van kinderen die muziekknap zijn
- Ze houden van muziek luisteren en muziek maken
- Ze maken vaak ezelbruggetjes of rijmpjes om dingen beter te onthouden
- Ze hebben een goed gevoel voor ritme
- Ze reageren op muziek en geluiden
Kenmerken van kinderen die mensenknap zijn
- Ze hebben interesse in de ander
- Ze werken graag samen met anderen
- Ze zeggen waar ze behoefte aan hebben
- Ze kunnen zich gemakkelijk aan een groep aanpassen
- Ze maken gemakkelijk contact
- Ze zijn bereid anderen te helpen
Kenmerken van kinderen die zelfknap zijn
- Ze weten hun sterke en zwakke kanten te benoemen
- Ze weten wat ze willen
- Ze denken vaak goed na voor ze wat doen
- Ze werken graag alleen
- Ze kunnen goed reflecteren
- Ze houden zich al met levensvragen bezig