blog placeholder

Wat marketeers op een bepaald moment doen is afhankelijk van de steeds veranderlijke klantbehoeften. De evolutie passeert de volgende tijdperken: (1) productie, (2) verkoop, (3) marketing concept, en (4) relatie met de klant.

Het productie tijdperk:

Tot de begin jaren van de vorige eeuw was de strategie gebaseerd op het zoveel mogelijk produceren van goederen. Men ging ervan uit dat de afzet oneindig was. Deze strategie is terug te vinden in de huidige olie-industrie.

Het verkoop tijdperk:

In deze periode waren er nieuwere technieken beschikbaar voor massaproductie en ontstond er een overschot aan producten. De focus verschoof van productie naar verkoop. De handelaren gebruikte verschillende verkoopstrategieën om hun producten te verkopen.

Het Marketing concept tijdperk:

Na de tweede wereld oorlog kwamen veel soldaten terug naar hun land en nam de vraag naar goederen in bijvoorbeeld de VS enorm toe. De competitie tussen de handelaren nam hierdoor ook toe, en moest men zich meer dan voorheen gaan focussen op het marketing aspect. Het marketing concept bestond uit drie onderdelen, te weten: klantoriëntatie, serviceoriëntatie en winstoriëntatie.

Relatie met de klant tijdperk:

Vanaf begin jaren 2000 ligt de focus meer op de relatie met de klant. Hierbij probeert men zoveel mogelijk over de klant te weten, om hen op den duur te overhalen voor het kopen van een product. Een veel toegepaste methode is het creëren van een vertrouwensband met de klanten. Men gaat ervan uit dat als je de klant een goede service biedt, zelfs nadat het product aangeschaft is, zij terug zullen komen voor het kopen van andere producten.