Deze beschadiging kan voor, tijdens of vlak na de geboorte ontstaan.
Hoe ga je in de klas om met een kind met Autisme?
Voor een kind met autisme is het moeilijk om de informatie die op hem afkomt goed te verwerken en op te slaan. De logische samenhang ontbreekt. Autisten begrijpen niet dat er een verschil is kan zijn tussen wat hij denkt en wat een ander denkt. Emoties worden niet met elkaar in verband gebracht.
Gevolgen voor in de klas
- Het kind kan niet kiezen;
- Het kind droomt weg, houdt zich op de achtergrond;
- Het kind heef sociale problemen;
- Het kind heeft problemen met zijn werkhouding.
Tips
- Visualiseer situaties en gedrag;
- Spreek duidelijk;
- Stel duidelijke vragen;
- Geef korte, maar duidelijke opdrachten;
- Zorg voor een rustige, eigen plek in de klas;
- Zorg dat de materialen en boeken op een overzichtelijke en vaste plek liggen;
- Zorg voor weinig prikkels in de klas, zoals drukke muren met tekeningen, posters en bewegende voorwerpen;
- Geef structuur aan het kind door aan te geven wat de activiteiten die dag zijn, op deze manier weet het kind wanneer welke activiteit komt en hoelaat deze is afgelopen;
- Zorg dat het kind altijd weet wat hij moet doen, bijvoorbeeld als ie klaar is met een taak;
- Maak duidelijke regels en afspraken;
- Laat instructies van lessen niet te lang duren;
- Geef korte opdrachten;
- Maak gebruik van visualisering;
- Controleer of het kind de opdracht begrepen heeft;
- Geef het kind 1 opdracht per keer;
- Geef veranderingen in de dag van tevoren aan. Leg zo goed mogelijk aan het kind uit wat er gaat gebeuren/veranderen en wat er van hem wordt verwacht.