blog placeholder

Bent u een Belg? Zie hier! Bent u een Nederlander die interesse heeft voor het buurland? Komt u hier! Ik geef u een -jonge- blik op het onderwijssysteem welke wij hanteren in België. Dit zijnde het hokjessysteem.

Voordelen zat, maar staat u soms stil bij de nadelen? Als ouder, als kind, als student? Docent, perhaps?

Het hokjessysteem

Iedere Belg kent de ‘hoofdgroepen’ aso/tso/bso/… wel, maar er gaan een aantal vooroordelen gepaard met dit systeem. Er zijn een aantal mensen die zich automatisch ‘superieur’ voelen ten opzichte van mensen welke een ‘minder hoge’ richting volgen.

Men zou gewoon de groepen ‘ASO, etc’ kunnen weghalen, en deze gewoon algemeen vervangen door de richtingen die later gekozen kunnen worden. Dus door ‘Economie, industriele wetenschappen, elektriciteit elektronica, hout, etc’. Dit zou echter wel ten koste gaan van de overzichtelijkheid, maar het geeft wel een preciezere indruk. Je weet beter voor wat je kiest, je kiest niet zomaar volgens ‘status’. Zelf ben ik eigenlijk zowel voorstander, als tegenstander. Want het zou misschien wel een aantal vooroordelen weghalen, maar wat je volgt, blijft uiteindelijk hetzelfde.. En je moet uiteindelijk nog altijd een soort van referentie hebben, dus vooroordelen etc. zullen er wel altijd zijn. Hoeveel van julie hebben het meegemaakt dat men in het lager wel aandacht had voor alle richtingen, maar er véél meer aandacht was voor ASO? Ooit negatieve reacties gekregen toen je besloot om TSO te volgen in plaats van ASO zoals veel van je vrienden? Of was het omgekeerd? Jij was vastbesloten om ASO te doen, en werd een ‘strever’ e.d. genoemd door andere mensen? Hoeveel mensen vinden je ‘minder waard’ als jij verteld dat je BSO volgt, terwijl de persoon naast je net zei dat hij ASO volgt? Hetgeen ik dus voornamelijk naar verwijs is het feit dat er nogal veel met de stempel gedrukt wordt, vb: ASO, BSO en TSO.. BSO en TSO zouden minderwaardig zijn, op ’t BSO zit ’t crapuul…

Uiteraard bestaat ook het omgekeerde! ASO’ers worden meerdere malen door andere mensen ‘blokko’s’ e.d. genoemd, dit is net hetzelfde!

Met deze blog hoop ik dat julie er even bij stil staan, en zodoende eens nadenken over de gevolgen van eventuele vooroordelen.

Deze tekst heb ik een drietal jaar geleden gepubliceerd op het sociaal netwerk ‘Netlog’. Het heeft daar in enkele maanden meer dan duizend reacties opgeleverd, wat een ongeëvenaard record is. Ik wil gewoon dat iedereen twee maal nadenkt voor hij iemand beoordeeld op het vlak van middelbare studies. Zelf heb ik  Industriële Wetenschappen gevolgd, dit was dus ‘niveau TSO’. Wat maakt dat allemaal uit? Het gaat hem om de vakken die je krijgt, en niet om de stempel. Volg je later hoger onderwijs, dan is het je interesse die je slaagkansen bepaald, samen met de vakken waar je al een basis in hebt.