Trance is een muziekstijl die begin jaren ’90 is voortgekomen uit de toen al bestaande techno- en housescene. Aanvankelijk was de stijl niet echt bekend bij het grote publiek, maar later brak de stijl definitief door bij het grote publiek en is sindsdien eigenlijk vrijwel niet in populariteit afgenomen.
Stijl
Trance is, evenals veel andere muziekstijlen, moeilijk in een paar woorden te vangen. Kenmerkend is in elk geval dat deze electronische, ritmische muziek je tracht in een soort ‘extase’ te brengen, een trance als het ware, door een repititieve melodie, begeleid door een beat van circa 130-145 BPM, of soms zelfs nòg sneller. Hoe trance klinkt heeft ook veel te maken met de tijdgeest. Hoewel de nadruk van oudsher op de melodie ligt, is dat tegenwoordig lang niet altijd vanzelfsprekend meer. Natuurlijk zijn er ook veel soorten trance, die soms mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Psytrance kenmerkt zich bijvoorbeeld vaak door een snelle en typische 303-drumcomputerbeat, maar progressive trance is weer veel rustiger, met een BPM variërend van 125 tot maximaal 140 BPM.
Geschiedenis
De eerste jaren van de trance (grofweg 1990-1994) werden ingeluid door namen als Age of Love, en later ook Jam & Spoon, Cygnus X en Dance2Trance. Toen ontstonden langzaam ook de eerste afsplitsingen zoals hardtrance, psytrance en happy hardcore. Het succes van deze laatste zorgde er ook voor dat de trance bij het grote publiek nog steeds niet echt voet aan wal kreeg.
Dat veranderde met de komst van platen als Robert Miles – Children en de Three ‘n’ One remix van Energy 52 – Cafe del Mar. Met deze laatste twee namen kwam de ontwikkeling en populariteit van de trance in een stroomversnelling (1995-1998). Trance kreeg nu een plaats in de Top 40 en was ook regelmatig op de radio te horen.
In de periode 1999-2002 was er geen houden meer aan. Grote namen als Tiësto, Ferry Corsten, Armin van Buuren, Rank 1 en Paul van Dyk vestigden zich toen door telkens weer de clubs te veroveren met nieuwe hits, en later ook de radio.In deze periode waren er ook regelmatig live-acts te horen, door onder andere Rank 1, maar ook Nu-NRG. Tijdens zo’n live-act werd een bestaande track al dan niet aangepast gespeeld met behulp van een keyboard, zodat men hele exclusieve avonden kon beleven.
De feesten werden inmiddels ook groter en in 2004 kwam de Nederlander Tiësto dan voor het eerst met een ‘concert’. Dit concert was feitelijk een lange DJ-set met enkele live-optredens, waarbij Tiësto eigenlijk als enige DJ de avond verzorgde. Dit in tegenstelling tot andere feesten, waarbij meerdere DJ’s de avond vulden. Maar de gouden jaren van de trance zijn al in 2003 op hun retour.
Sinds 2003 beginnen steeds meer DJ’s een nieuw geluid te ontwikkelen. In het typische Ferry Corsten-geluid zijn steeds meer andere invloeden te horen, en ook Marco V volgt al snel. De mainstream trancescene laat langzaam steeds meer electro-invloeden toe en zo slaat trance eigenlijk een heel nieuwe richting in. Toch blijft het oude trancegeluid voor een groot deel behouden, hoewel er weinig meer vernieuwd wordt op dat gebied.
Heden
De bodem van de onuitputtelijke bron van trance en de mogelijkheid om haar te vernieuwen, lijkt nu toch echt in zicht. Trance-icoon Tiësto laat in 2009 de trance voor wat het is en verbreedt zijn blik. Anno 2010 is de vernieuwing in trance vooral te vinden in de verbreding ervan, door bijvoorbeeld een kruisbestuiving met rock en hip-hop, zoals Tiësto, maar ook veel andere grote trance-artiesten, zoals Armin van Buuren. Hierdoor gaat echter wel veel van het oorspronkelijke idee om mensen in ‘extase’ te brengen verloren.
Toekomst
Hoewel er vandaag de dag nog steeds veel onder de noemer trance wordt uitgebracht, heeft het toonaangevende festival Trance Energy haar naam veranderd in het kortere Energy, wat natuurlijk veelzeggend is voor de gehele scene. Ook heeft het eveneens toonaangevende internationale tranceforum Trance.nu in 2010 aangegeven ermee te stoppen. Trance zal zich zeker door blijven ontwikkelen, maar hoe en in welke richting is natuurlijk zeer de vraag. Ook is het maar de vraag of de populariteit hetzelfde zal blijven.