Er is onderzoek gedaan door Trendbox, in opdracht van TBWA/Brand Experience Company, een reclame bureau dat voor de 3de keer in korte tijd tot het reclame bureau van Nederland is uitgeroepen, naar de mogelijkheden van muzieksponsoring en de invloed die het heeft op de consument. In dit artikel wordt vertelt hoe de zaken er nu voor staan, waar de valkuilen van de muziekmarkt op dit moment liggen, maar ook wat de mogelijkheden in de muziekbranche zijn.
Hoe staan de zaken er nu voor, what’s going on?
Er is nog nooit zoveel muziek geconsumeerd, maar er is tegelijkertijd ook nog nooit zo weinig voor betaald. Maar 5% van alle ‘consumed music’ is betaald. Hiervan is het internet en de mobiele telefoons een groot onderdeel, omdat vandaag de dag iedereen toegang heeft tot het internet.
Er gaan ook grote bedragen om in de muzieksponsoring, wel zo’n 50/60 miljoen euro.
De daling van de inkomsten dwingt de muziekindustrie tot uitbreiding en nieuwe acties, zo doet een artiestenmerk niet alleen nog maar aan publishing en het opnemen van muziek maar hebben ze het met vele onderdelen uitgebreid als:
- Film en TV programmering.
- Reclame
- Aartiest als ondernemer
- Toeren.
Muzieksponsoring is een groeiende markt is, mede door de verschuivingen op deze markt.
TBWA/Brand Experience Company heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van de consument en wat betreft de muzieksponsoring. Het viel namelijk op, dat de markt, waarbij je muziek gebruikt voor de merkmarketing en communicatie in Nederland veel kleiner is in vergelijking met Amerika. De doorslaggevende factor was dat er nog maar weinig consumenten onderzoeken gehouden zijn op dit vlak.
Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in hoe het best iets te bereiken valt met muziek voor de marketing, advisering van merken en hoe consumenten muziek gebruiken en ervaren. Ze hebben dit onderzoek laten uitvoeren door TrendBox.
Het consumenten onderzoek wat betreft Muziek (sponsoring).
Uit het onderzoek is onder andere gebleken dat muziek veel met emoties te maken heeft, zo zegt hij: “Muziek is emotie.”. Muziek maakt je de persoon wie je bent. Hieruit blijken de volgende eigenschappen per persoon en zijn muziek voorkeuren:
Reggae; High Self Esteem, Creative, Lazy, Outgoing, Gentle and Easygoing.
Indie; Low Self Esteem, Creative, Outgoing and Rough.
Classical; High Self Esteem, Creative, Introverted and Easygoing.
Rock/Metal; Low Self Esteem, Creatve, Not Hardworking, Introverted, Gentle and Easygoing.
Country & Western; Hardworking and Outgoing.
Jazz; High Self Esteem, Creative, Outgoing and Easygoing.
Roick’nRoll; High Self Esteem, Vreative, Hardworking, Rough and Easygoing.
Dance; Creative, Outgoing and Rough.
Punk; Low Self Esteem, Creative, Outgoing and Rough.
Soul; High Self Esteem, Creative, Outgoing, Gentle and Easygoing.
Rap; High Self Esteem and Outgoing.
Chart Pop; High Slef Esteem, Creative, Outgoing and Easygoing.
Er is gebleken dat muziek het meest gebruikte middel is om je door moeilijke momenten heen te sleuren. 65% van de mensen heeft dit met muziek.
Uit onderzoek is gebleken dat muziek op 3 manieren gebruikt kan worden:
- Gemaakt worden
- Gegeven en gedeeld worden
- Geluisterd en ervaren worden.
Tevens bleek er uit het onderzoek dat maar liefst 80% van de Nederlandse populatie dagelijks luistert naar de radio. De andere manieren waarop mensen muziek luisteren zijn voornamelijk via:
- Radio.
- Cd-speler
- Tv
- Pc
Uit onderzoek blijkt dat als mensen via het internet muziek luisteren, zij dat voornamelijk via Youtube doen. Zo zien zij er direct de clip en beeld bij. Wat in de beeldcultuur van tegenwoordig erg belangrijk is.
In het onderzoek werd ook de volgende vraag gesteld; Wat als je moet leven zonder: Sport, Dagelijkse Nieuws, Muziek en Cultuur. Wat zou je dan kiezen?
Bijna 50% van de totale populatie kan het dagelijkse nieuws niet missen, gevolgd door 41% van de populatie die Muziek niet kunnen missen. Sport en Cultuur zijn volgens vele gemakkelijk te missen voor een langere tijd.
Voornamelijk jongeren voelen zich meer verbonden met een merk, door middel van de combinatie tussen merk en muziek. Dit betekent: Brands + Music = High Involvement.
De uitkomsten van het onderzoek laat daarentegen ook zien dat meer dan de helft van de populatie geen merk kan noemen die met muziek geassocieert wordt. Deze combinatie komt dan ook bij het overgrote deel niet binnen. De bieren zijn daaronder het meest bekend, 26% van de mensen die iets op konden noemen, noemden Heineken, bij de vraag of ze een merk konden noemen dat zich associeert met muziek.
De leukste muziek sponsorvormen volgens de ondervraagden zijn:
- Gratis kaartjes,
- Gratis CD
- Kans op een Meet&Greet.
Bottlenecks.
Dit zijn ook wel de valkuilen:
- De cultuur clash, hierbij kan gedacht worden aan de taal en processen die in landen verschillen.
- Gebrek aan inzicht.
- Artistieke vrijheid; artiesten zijn creatief en goed bewust van hun eigen merk.
- Ze zijn terughoudend met merksamenwerking.
- Timing Zichtbaarheid; er is weinig muziek op tv, zodra er muziek op tv is zappen mensen vaak verder.
- Gebrek aan communicatiedragers van muziek.
- De wereld van rechten, wordt ook wel ‘de Jungle’ genoemd.
Opportunities.
Dit zijn ook wel de kansen:
- Zorg voor een goed Sings dat consumenten herinnert aan je merk.
Sings: dit is een liedje dat gedraaid word tijdens een reclame. - Zorg voor zogenoemde ‘Cross promotie’. Een samenwerking tussen 2 verschillende merken die normaliter niets met elkaar van doen hebben.
Conlusies.
Er is veel te doen met muziek, het heeft meer betrokkenheid dan sport en een cultuur. De individuele ervaring is hierbij erg belangrijk. De muziekindustrie staat open voor samenwerking. TBWA/Brand Experience Company adviseert zijn cliënten te stoppen met alleen maar denken aan evenementensponsoring. Start met het gebruiken van muziek als een ‘commercial content’.