blog placeholder

Het is verbazend en onbegrijpelijk dat  een ziekmelding middels het communicatiesysteem SMS door werknemers wordt geaccepteerd. Dit moet echt anders.

” Ben niet in orde. Het lijkt op griep, meld mij bij deze ziek” “groet, de werknemer”. Aldus klinkt het SMS bericht. Het antwoord laat niet lang op zich wachten en met “beterschap” staat de melding dan ook geregistreerd bij de werkgever.  Een paar dagen tussen de lakens is op deze manier dus snel geregeld. De avond tevoren heb je geen zin en je maakt je SMS alvast gereed in concept en verbind er een tijdstip aan voor daadwerkelijke verzending. Terwijl jij de volgende ochtend heerlijk kunt blijven liggen beland het SMS toch tijdig bij de baas. Zijn antwoord zien we later wel.

Het is natuurlijk de vraag of we deze kant op moeten. Het mag dan snel en gemakkelijk zijn. Maar vooral de laagdrempeligheid is uitnodigend.Bedrijven die deze ziek thuis meldingen via SMS accepteren zullen mogelijk een hoger ziekteverzuim hebben dan de bedrijven die daadwerkelijk met de werknemer spreken middels bv de telefoon.

s’Ochtends is het meetmoment of je in staat bent om te werken. Mocht je tot de conclusie zijn gekomen dat het echt niet gaat dan is het voor de werkgever gewenst dat je telefonisch je absentie aangeeft en verteld wat er aan de hand is. De werkgever is dan ook in staat om het een en ander te vragen wat voor hem van belang is; wat is er precies aan de hand?, geschatte duur en zijn er werkzaamheden die op korte termijn door anderen opgepakt moeten worden?. Hierdoor kan voorkomen worden dat de absentie meer impact heeft voor het bedrijf  dan nodig is. Als de ziekmelding terecht is is er geen enkele reden om de telefoon niet te pakken.