De leukste reclame ideeën ontstaan altijd onverwachts. Het idee voor deze fotowedstrijd waarbij de leukste foto van iemand die een flesje Coca Cola in de mond heeft 1000 euro verdiend is ook bij toeval ontstaan. Wij waren op vakantie in Amerika en natuurlijk belandden wij daar ook in het grootste pretpark van Amerika, Walt Disney World. Mijn kinderen hollen zo’n dag van attractie naar attractie en ik neem, dat is nou eenmaal mijn afwijking als beroepsfotograaf, overal foto’s van. De beste foto van die dag heb ik echter niet zelf gemaakt maar die is genomen door mijn dochter. We hadden namelijk even een drinkpauze ingelast en op het moment dat ik een kopje koffie kocht nam mijn dochter bovenstaande foto. Toen ik ‘s avonds op onze hotelkamer de foto’s bekeek zag ik de foto die mijn dochter genomen had. Zodra ik hem zag wist ik dat hij een enorme publicitaire waarde had. Met deze foto ga ik geld verdienen, dacht ik meteen. En ik had al een idee hoe.
De uitwerking:
Toen we weer thuisgekomen waren van onze rondreis door Amerika ben ik thuis meteen begonnen met het uitwerken van het idee voor de fotowedstrijd van iemand die een flesje Coca Cola in de mond heeft. Ik besloot mijn idee tot in detail uit te werken en het dan meteen te deponeren bij het Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Dit doe ik altijd meteen met goede iedeeën om te voorkomen dat als ik het idee aan een bedrijf voorleg zij het gaan gebruiken zonder mij er voor te betalen. Ik heb van mijn idee naast een gelikte PowerPoint presentatie ook een mooie prospectus gemaakt met een aantal op internet gevonden voorbeelden van mensen met een pijpje Coca Cola in de mond.
De afspraak:
Na het uitwerken en vastleggen van het intellectuele eigendom, wat een paar dagen in beslag neemt, heb ik een afspraak gemaakt met de marketing afdeling van Coca Cola op het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland in Rotterdam gevestigd op de Watermanweg 20, 3067 GG Rotterdam. Ik kon daar twee weken later terecht. Deze twee weken duurden voor mijn gevoel verschrikkelijk lang omdat ik popelde om mijn idee in de praktijk te brengen maar ik er met niemand over kon praten, bang als ik was om de plot van mijn idee te verraden waardoor het hele idee in het water zou vallen. Eindelijk was het zover en zat ik , een uur te vroeg natuurlijk, ’s ochtends om 9 uur in de ontvangstruimte van het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland met de adrenaline gierend door mijn lichaam.
De campagne:
Ik werd met open armen ontvangen door een team van enthousiaste medewerkers van de marketing afdeling van Coca-Cola Nederland. De sfeer was, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, heel ontspannen en het marketing team leek meer op een willekeurige groep jongeren die je in het weekend in een populaire uitgaansgelegenheid tegenkomt dan op een groep top marketing manager van één van de grootste multinationals op aarde. Ze waren heel geboeid door mijn presentatie en zagen ook meteen de publicitaire waarde van mijn fotowedstrijd. Ze zouden het idee zelf nog verder uitwerken en bespreken met de directie van Coca-Cola Nederland. De week daarop werd ik al gebeld door het hoofd van de marketing afdeling van Coca-Cola Nederland. Helaas ging het idee niet door omdat het internationale hoofdkantoor van Coca-Cola in Amerika het rechtstreeks vanuit de fles drinken van Coca Cola, uit hygiënisch oogpunt niet wil promoten. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat, vooral in de wat minder ontwikkelde landen, ziektes als hepatitis A verspreidt worden doordat veel mensen samen een flesje Coca Cola delen. De Coca-Cola company is bang dat er, als zij het rechtstreeks uit het flesje drinken propageren, rechtszaken tegen hen zullen worden aangespannen door mensen die ziek geworden zijn door het delen van een flesje Coca Cola.
Conclusie:
Om toch nog geld te verdienen met mijn idee heb ik mijn idee en de foto’s van mijn presentatie in dit artikel verwerkt in de hoop dat een andere drankenfabrikant het wel aandurft om met mijn idee aan de slag te gaan.