Weer is gebleken dat er in de zorgsector een hoop te besparen valt. Dat kan gewoon door het management op straat te kiepen. Ik begrijp nog steeds niet dat die ”vakkundige” managers zichzelf zo goed voelen dat zij in de publieke sector zo’n salaris durven te incasseren.
WERKEN IN DE ZORG.
We krijgen dagelijks te horen hoe de kosten in de gezondheidssector uit de hand lopen. Maar met de oorzaak van die stijgingen krijgen we een verkeerd beeld. We horen dat de mensen te makkelijk en te veel pillen slikken en ook hulpmiddelen krijgen ze te veel. Maar zoals we ook te zien kregen was: hoe zit het met het voorschrijven van medicijnen, de verpakking hiervan, of wat er aan niet gebruikte geneesmiddelen weggegooid wordt. Wat dan blijkt is dat het management overal te kort schiet. Er wordt gesproken over ”het product zorg” en over ” de client” i.p.v. de patient. Dat is waar het fout gaat. Het management denkt in kosten altijd eerst aan bezuinigen bij de mensen die de zorg uitvoeren. Terwijl dat juist ”het product” is en de ”kwaliteit” wat diezelfde managers willen verkopen. Als ik zorg nodig heb, dan krijg ik dat van een arts, verpleegster of verzorger, niet van een manager of bureaucraat. De mensen die in de directe zorg werken hebben allemaal een motivatie om goed werk te doen. Goed gemotiveerde mensen zijn ook kostenbewust. Die verspillen niet. Patienten willen goed verzorgt worden en zo snel mogelijk beter worden. Dus ook die kunnen kosten bewust gemaakt worden. Bij goed management analyseer je dan ook op een dergelijke manier. Nu de praktijk.
MANAGERS IN DE ZORG.
We konden weer zien dat ook in de zorg weer figuren zitten die schaamteloos salarissen incasseren van 300.000 € tot zelfs 427.000 €. En dan hebben ze nog een auto onder hun kont van 50.000 € tot zelfs 80.000 €. Dat dit soort figuren zich zo goed vinden dat ze ver boven de Balkenende norm ”pakken” is schandelijk. Het voorbeeld wat hier van uitgaat is bijzonder slecht. En denk je dan dat die lieden kosten in de hand kunnen houden? Wat vinden hun medewerkers hiervan? Worden die enthousiast van dit gegraai? Natuurlijk niet. Dan denkt toch iedereen, manager, begin bij jezelf. De grootste fout die in de zorg gemaakt wordt is dat dit soort figuren op sleutelposities zitten. Of het nou bij de zorgcentra is, ziekenhuizen, verzekeringsbedrijven, overal zitten deze lieden in te dure kantoren, met te veel mensen, en veel te veel rapporten laten maken. Ze laten elke 3 maanden prachtige ”brochures” maken in kleur die moeten vertellen hoeveel waarde zij hechten aan ”kwaliteit”. Om maar niet over televisie spotjes te spreken. Allemaal overbodige kosten die niets met zorg te maken hebben. De geldverslindende rapporten zeggen vervolgens dat de patient te veel kost, en aldus de premies omhoog moeten.
Ik wordt al ziek als ik weer zo’n brochure in de bus krijg. De meer marktwerking we toestaan in de zorg, de meer van dit soort lieden er bij komen. Nog grotere kantoren, nog duurdere auto’s, nog meer assistenten. Kijk eens wat zo’n werkplek kost op zo’n duur kantoor. Met zo’n voorbeeld denkt verzorger en patient, barsten jullie toch allemaal.
KOSTEN BEWUST MAKEN.
Om patient en verzorger kosten bewust te maken is geen probleem. Maar net als in de politiek en ambtenarij is het probleem om de verspillers, de veroorzakers aan te pakken. Dat is om te beginnen een kwestie van goed selecteren. Als je managers aanneemt in de zorg, of gehele publieke sector die het voor het geld doen of om rijk te worden dan kies je per definitie de verkeerde. Dus gewoon nu meteen alle managers de straat op. Ook als daar afkoopregelingen moeten komen. Weg ermee want die hebben allen bewezen ongeschikt te zijn voor hun werk in de publieke sector. En nooit geen baan meer in deze sector. Ga maar ergens anders aan de gang.
De voorbeeld werking die hiervan uit gaat zal er in resulteren dat het kantoor personeel eens kan aandragen waar kosten bespaard kunnen worden: gebouwen, kantoren, auto’s en ga maar door.
Op dat zelfde moment kun je verwachten dat het ”verzorgend en verplegend personeel” eens goed kan kijken wat zij in de dagelijkse praktijk tegen komen waarop kosten bespaard kunnen worden. Dan kunnen artsen en chirurgen ook niet achteblijven. Zo ook de geneesmiddelen industrie. En dan is het ook rechtvaardig dat we datzelfde kosten bewust zijn van de patient verlangen.
Ik ben er zeker van dat er dan kostenverlagingen komen waar iedereen van zal schrikken. Zie dat management maar hetzelfde als bij de woningcorporaties: al die vakkundige directies en besturen hebben zichzelf gezien als de grootste projectontwikkelaars i.p.v. hun sociale functie in de maatschappij. Zij hebben miljarden verspild, niet hun personeel of de huurders. Maar ook deze managers hebben allen riante salarissen geincasseerd en dure gebouwen gezet. Stuk voor stuk onkundige lamballen. Om over de pensioenfondsen en banken nog maar niet te spreken.
PATIENT.
De patient betaalt zijn leven lang premie. De bedoeling daarvan is dat hij zorg krijgt wanneer hij dat nodig heeft. Dat geld moet zorgvuldig beheerd worden en zorgvuldig uitgegeven worden. Als zakkenvullers het voorbeeld zijn gaat het per definitie fout en er gaat een negatieve werking van uit. Zoals ik al eens gezegd heb: iedere huisvrouw weet dat de trap van boven naar beneden schoon gemaakt moet worden. Als het management terug gebracht wordt tot goed gemotiveerde en kundige mensen die niet voor hun eigen zak gaan, is de rest een eitje. Mensen, laten we EISEN dat bij alle zorginstanties de salarissen openbaar worden, evenals kostenvergoeding en pensioenen. Alles wat er nu te veel betaald wordt, en wie dan NIET akkoord gaat met de Balkenende norm: ERUIT.
Patienten hebben recht om te krijgen waarvoor ze betalen, en niet alleen plichten om kosten voor zakkenvullers te betalen.
fredira 21 juni 2012.