Tegenwoordig staan er veel mensen in de file. In de ochtendspits, in de avondspits. Maar gelukkig kun je ook nog op een andere manier naar je werk. Op de motor. Maar natuurlijk kun je ook gewoon op de motor stappen om er van te genieten en lekker een rondje de touren.
Het beeld dat (helaas) nog veel mensen hebben van motorrijders is dat ze asociaal zijn, leer dragen en agressief zijn. Gelukkig is hier dan weer niets van waar. Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag een (gewone) leren jack aantrekken. En ook zijn er helaas altjid motorrijders die agressief zijn. Maar dat houdt niet in dat dus iedere motorrijder agressief is.
En nu ’the fun part’ waarom is het motorrijden nou zo leuk. Er zijn mensen die zeggen: “het lijkt me heerlijk zo met de wind in mijn haren”. Maar daar is dan weer niet zo goed over nagedacht. De wind door je haren is namelijk erg lastig met een helm op. Maar wat er wel mooi aan is is het gevoel van vrijheid wat deze mensen bedoelen. Het is ook bij iedere bocht een uitdaging om deze zo goed mogelijk te maken. Waar ligt de perfecte lijn, had ik die de vorige keer nu ook al? Ook kan het een uitdaging zijn om zo schuin mogelijk een bocht door te gaan. Je bent continue bezig jezelf beter te maken.
Daarnaast is het natuurlijk geniaal dat je bij file tussen de auto’s door kunt rijden. En om het voor eens en altijd duidelijk te maken: ja dat mag! Omdat je tegenwoordig bij een file ook rechts mag inhalen. Oftewel, sta je (met een auto) in de rechterrij van de file mag je gewoon verder rijden wanneer jou baan rijdt en de linker baan niet. Dit houdt in dat je met je motor er tussendoor mag. Natuurlijk zitten hier wel regels aan vast. Je mag niet harder rijden dan een verschil van 10 km per uur. Ook is het niet toegestaan wanneer de file harder rijdt dan 50 km per uur. En geef nu toe, als ook nog eens alle motorrijders in de file gaan staan wordt deze alleen maar langer.
Maar op een motor ben je natuurlijk erg kwetsbaar. Je hebt geen kooiconstructie om je heen en dit is ook de reden dat een helm verplicht is. Maar daarnaast mag je van de wet gewoon in de t-shirt me korte broek de motor op. En dat is uiteraard niet slim. Als je dan valt ben je je eigen huid kwijt op de plekken die over het asfalt schuren.Er zijn vershillende soorten beschermende pakken. Zo heb je textiel en leer. Daarnaast zijn er de laaste jaren innovaties van broeken gemaakt van jeans materiaal. Deze broeken zien eruit als een gewone spijkerbroek maar heeft wel protectoren erin en zal ook niet (snel) slijten wanneer je over het asfalt glijd. De textielen pakken zijn gemakkelijker aan te trekken en kun je ook makkelijker je eigen kleding onder aan. Zo heb je zomer en winter pakken. Op deze manier kun je het hele jaar rijden. Zoals ik vertelde heb je ook leren pakken. Hiervan bestaan twee varianten. Je heb de combi, waarbij je een broek en jas aan elkaar kan ritsen en heb je een overall. Deze verklaard zichzelf. De overall wordt vooral veel gebruikt tijden het circuit rijden en de combi meer voor het touren op straat. Een leren pak kan, bij erg warm weer ook heel erg warm worden om aan te hebben. Maar bij kouder weer kan het ook weer snel te koud zijn. Bedenk dus ook goed wanneer en waar je wilt rijden bij de aanschaf van je pak.
Het aanschaffen van een motor kan of heel duur of juist goedkoop. Je hebt al een motor voor iets van €500. Dit houdt in dat de motor wel wat ouder is en dan heb je natuurlijk ook het risico dat er allerlei onderdelen vervangen moeten worden. Maar je kan natuurlijk ook een nieuwe motor kopen. Als voorbeeld zal ik de yamaha r1 nemen, de nieuwe editie uit 2011. Voor deze motor ben je nieuw ongeveer €18.500 kwijt. De belasting die je moet betalen ligt lager dan bij een auto. Ik zelf ben voor een suzuki gs500 uit 1990 €8 per maand kwijt. Daarnaast heb je natuurlijk je verzekering. Voor mij is dit €14,08. ik heb dan ook geen schadevrije jaren, een wa met diefstal (ik woonde in een erg slechte wijk) en een winterstop. De winterstop houdt in dat je tussen 12 december en 1 maart (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij) niet mag rijden. Hierdoor krijg je over het gehele jaar een korting op je premie.
Je hebt allerlei verschillende soorten motoren. Je hebt race modellen, tour modellen, chopper, naked, maar naast dat heb je ook nog veel verschillende merken. Zoals onder andere yamaha, honda, kawasaki, harley davidson, bmw, triumph, ktm, mv agusta, en nog veel meer. Om te weten welke motor nu echt bij je past kun je maar één ding doen. Proefrijden! De houding verschilt van persoon tot persoon. Iedereen heeft een andere lengte, ben je even lang als iemand anders dan zijn je benen misschien wel net iets korter. Juist omdat iedereen anders is kun je er niet vanuit gaan dat een motor die de juiste hoogte heeft voor iemand van jou lengte dat dit voor jou ook geld. Bedenk ook wat voor ritten je wilt maken. Wil je meerdere keren per jaar naar bijvoorbeeld Italie rijden dan kun je waarschijnlijk beter kijken naar een tourmodel dan een racemodel. Dit door de houding en de belasting op je polsen. Maar, ook hier geld weer proefrijden.
En voor iedereen die denkt dat vrouwen niet kunnen motorrijden, think again. De rijdende motorvrouw is ook echt niet alleen maar een vrouw met veel mannelijke eigenschappen. Ook echte vrouwlijke vrouwen kunnen motorrijden. Uiteraard is bijvoorbeeld een goldwing (wordt ook wel eens synisch een rijdend bankstel genoemd) wel wat aan de zware kant maar het neemt niet weg dat een vrouw een motor in de hand kan nemen en deze kan verplaatsen en er een lekker tour tochtje op kan maken. Ik ben zelf 1.72 m en een 54 kilo. Maar ook ik krijg het voor elkaar om alleen de motor te pakken en lekker naar mijn studie te gaan. Of, natuurlijk een heerlijk blokje om. En nu heb ik zin in het mooie weer. Maar helaas moet ik toch echt wachten tot 1 maart.