Op zoek naar een andere auto. Wat kies ik: nieuw of occassion? En als ik voor een nieuwe auto ga, waar moet ik dan op letten? Op heel veel aspecten, zo blijkt al snel. De belangrijkste aspecten voor mij zijn: is de auto BPM-vrij, hoeveel ruimte zit erin, hoeveel ‘waar’ krijg ik voor mijn geld en, uiteraard, hoe ziet de auto eruit?
Na de eerste snelle schifting, deze modellen vielen af op basis van het uiterlijk en omdat ze niet BPM-vrij waren, blijven er nog vier kleine stadsauto’s over: de Seat Mii, de Kia Picanto, de Peugeot 107 en de Volkswagen Up! Allemaal driecilinders. Ze zijn voor mij de moeite waard om de stoute schoenen aan te trekken voor een bezoek aan de merkdealer.
Na een kijkje bij de Peugeot 107 viel deze toch al snel af. Met name de achterkant van dit model spreekt me niet erg aan. De zoektocht wordt snel vervolgd bij de Kia-dealer. De Picanto spreekt me wel erg aan. Het model is leuk en vlot, er zit veel ruimte in en het is prettig zitten in de Picanto. Een testritje dan maar om het ‘echte’ rijden te voelen. Ook dit gaat goed, de auto stuurt prettig en heeft een goede wegligging. Een model om eens goed over na te denken.
De volgende dealer is aan de beurt: Seat. De Seat heeft sinds kort een nieuw klein model op de markt gebracht. Het is de Seat Mii. Ook een mooie auto, die verrassend ruim is. Technisch is de auto gelijkwaardig aan de Volkswagen Up! De testrit maakt mijn enthousiasme nog groter; de Mii rijdt comfortabel, zit nog prettiger dan de Picanto en ook de wegligging is nog een stuk beter. Bij terugkomst bij de Seat-dealer is de Picanto al uit mijn gedachten verdwenen.
Dan nog de laatste krachtmeting; een bezoek aan de Volkswagen moet uitwijzen welke auto de voorkeur heeft. Qua model en techniek lijken ze erg op elkaar, dus een kritische blik is gewenst. Ook de Up! zit prettig, is mooi ruim en verrassend compleet. Vooral de ruime kofferbak is een grote plus. De testrit verloopt ook prima. Het is een genoegen om de de Up! te sturen; de wegligging is prettig, de stoelen zitten prima en hij stuurt als een volwassen viercilinder.
Beide auto’s zijn nagenoeg vergelijkbaar. Dan nog de prijs. De standaarduitvoering van de Mii is goedkoper, maar is ook minder compleet: er is geen airco of stuurbekrachtiging. Hiervoor moet je de auto upgraden naar een duurdere uitvoering. Dit geldt ook een beetje voor de Up!, al is deze uitvoering ook in de basis al iets completer. Omdat de verkoper goed met mij meedenkt en ook een mooie inruilwaarde biedt voor mijn oude auto ben ik al snel verkocht en ga ik voor de Volkswagen Up!