In tijden van crisis staat iedereen om een baan te springen. Maar hoe hou je werknemers vast in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Wat moet je doen en wat vooral niet?
Selectie:
Simpel gezegd, maar als je vooraf heel goed kijkt of de mensen die je aanneemt binnen je bedrijf passen en of ze toekomst mogelijkheden bij je hebben. Dan kun je er vanuit gaan dat je ze voor langere periode kunt behouden. Niet iedereen zal dit uiteraard aangeven omdat ze misschien wel een baan nodig hebben, maar iemand die altijd vijf tientjes per uur verdiend en die bij jou komt werken voor een vijfde van dat salaris zal bij de eerste de beste mogelijkheid waarschijnlijk weg zijn.
Omstandigheden:
Wat voor veel werknemers belangrijk is bij hun baan is dat ze leuke collega’s hebben. Of er in ieder geval een prettige werksfeer heerst. En de locatie en inrichting van je werkplek speelt ook mee. Denk dan aan uitzicht maar ook aan bereikbaarheid van de locatie. En ook aan het klimaat binnen. Dus is de temperatuur goed, is de luchtvochtigheid goed etcetera.
Beloning:
Daar moet je uiteraard ook heel eerlijk in zijn de meeste mensen werken niet voor niks. Dus salaris zal altijd een rol van betekenis spelen. Maar salaris is vaak niet het belangrijkste. Waardering voor het werk dat men levert en mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen zijn vaak net zo belangrijk.
Gevoel:
Vaak onderbelicht maar m.i. zeer belangrijk. Uiteraard is salaris fijn. Vrije dagen ook. Maar met plezier naar je werk gaan is toch ook heel erg belangrijk. Je wil het gevoel hebben gewaardeerd te worden. Maar ook een band hebben met collega”s zodat je zaken van elkaar wil overpakken en met elkaar wil werken. Wat helemaal helpt is een leidinggevende die je helpt groeien, echt naar je luistert en ervoor zorgt dat jij elke dag een beetje beter wordt. En uiteraard dat jij als mens gewaardeerd wordt.