Ik maak veel gebruik van het openbaar vervoer, en maak dus ook veel mee. Hoewel de kranten vol staan met klachten over het openbaar vervoer, wil ik mijn mening geven over de reizigers.
Reizigers in het openbaar vervoer
Als inwoner van Lelystad, voormalig student in Zwolle, huidig student in Harderwijk en vriendin van een Hardenberger maak ik dagelijks gebruik van het openbaar vervoer (ov). Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de ov-maatschappijen. Mijn medereizigers echter laten nog wel eens te wensen over.
Ik schrijf 17 augustus 2010. Op het station Duivendrecht in Amsterdam komt de trein naar Groningen binnen gereden. Na een stop van enkele minuten, alle deuren geopend, blaast de conducteur op zijn fluitje. Alle deuren, behalve de zijne, sluiten zich. Aandachtig kijkt de conducteur over het perron of er nog passagiers richting zijn trein komen. Dit is niet het geval. De conducteur sluit zijn deur en de machinist maakt aanstallen te vetrekken. Net als de trein in beweging komt, verschijnt uit het niets een jonge dame. Met licht versnelde pas stapt ze op de trein af. Ze klopt op de deur om de conducteur aan te geven dat ze mee wil. De trein is echter al in beweging, dus de dame heeft, om maar zo te zeggen, pech. Woest geeft ze de conducteur haar middelvinger. Geïriteerd neemt ze plaats op de bank naast me. Ik hoor haar telefoneren, ‘… en hij doet gewoon de deur niet meer open!’, roept ze verontwaardigd. Onbegrijpelijk. Een rijdende trein stopt niet voor een late passagier.
Een jaar of twee geleden zat ik ’s morgens in de 330 van Lelystad naar Zwolle. Het is een drukke lijn, zo ook deze morgen. Bij het station in Lelystad zit de bus al bijna vol. Vervolgens stopt de bus bij de tweede halte in Lelystad waar nog een aantal mensen instappen. Eenmaal aangekomen in Dronten stappen nog een tiental mensen in de bus. Ieder stukje van de bus is nu bezet. Aangezien er niemand uit moet voor we in Zwolle zijn, rijdt de bus de volgende halte in Dronten voorbij zonder te stoppen. De wachtende reizigers slaan boos tegen de ruiten van de bus. Onbegrijpelijk. Vol is vol.
’s Avonds na een drankje in de kroeg stap ik in de stadbus van Lelystad richting huis. Ik stap in de bus die over een paar minuten vertrekt. Bij de bushalte naast me staan drie meiden te wachten op hun bus. Ze steken net een sigaret op als de bus aankomt. Twee van de meiden laten hun sigaret vallen en stappen in de bus. De derde stapt met een branddende sigaret de bus in. De chauffeur vraagt wat ze in haar hand heeft. ‘Niets’, luid het antwoord, en ze wil doorlopen. De chauffeur pakt haar hand met de sigaret vast. Het meisje begint te schreeuwen, ‘Wat raak je me aan!’. Mijn buschauffeur vraagt wat er aan de hand is. Twee meiden vertellen haar rustig dat ze het niet prettig vinden dat de buschauffeur hun vriendin aanraakte. Het derde meisje begint nu tegen mijn buschauffeur te schreeuwen. Hun bus rijdt weg waarop het meisje nog bozer wordt, en mijn chauffeur begint te bedreigen. Onbegrijpelijk. Er mag niet gerookt worden in de bus.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Een vrouw laat haar kind in het middenpad van de bus spelen. De buschauffeur zegt hier wat van en krijgt de volle laag. Een jongen zonder treinkaartje krijgt een bekeuring van de conducteur, en begint om zich heen te slaan. Onbegrijpelijk.
Natuurlijk zijn niet alle chauffeurs even vriendelijk. Natuurlijk heeft de trein wel eens een flinke vertraging. Soms rijdt er een bus of trein zomaar niet, en als reiziger wordt je geacht precies te weten wat de regels, geschreven of ongeschreven, zijn en hoor je precies te weten welke halte je moet hebben.
En toch ben ik er heilig van overtuigd dat alle ov-medewerkers hun uiterste best doen om iedere reis zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. De laatste bus van Kampen naar Lelystad wacht op de vertraagde laatste trein, omdat de chauffeur weet dat er passagiers voor zijn bus in zitten. Mis je als reiziger de laatste trein omdat je vorige trein vertraging heeft, krijg je een taxi op kosten van NS om op plaats van bestemming te komen. Tussen Harderwijk en Lelystad worden door Connexxion ’s morgens extra bussen ingezet om de vele reizigers te kunnen vervoeren.
Allemaal heel begrijpelijk. Kortom, het openbaar vervoer is lang zo slecht nog niet!