Spontaan zeg ik gelijk ja. Deze reactie is niet wetenschappelijk onderbouwd maar ervaring zegt ook heel wat. Ik kan mij niet voorstellen dat ondernemers verhoudingsgewijs net zoveel of zelfs veel meer keren weigeren een fout toe te geven dan ministers, staatsecretarissen, gedeputeerden en wethouders. Met de regelmaat van de klok trekken bovengenoemde bewindslieden de aandacht door halsstarrig te blijven ontkennen dat zij een verkeerde beslissing hebben genomen.
Foutloze mensen bestaan niet.
Helaas is dat tot een deel van de overheidsdienaren nog niet doorgedrongen. De eerste keer dat je op een fout wordt aangesproken is je reactie bepalend voor de rest van het verloop. Blijf je de fout ontkennen dan ontkom je er niet aan om jezelf verder in te moeten graven om je standpunt vol te houden. Daardoor wordt het ook steeds moeilijker om uiteindelijk de fout toch maar toe te geven. Voorbeelden hiervan komen wekelijks voorbij op de televisie, in kranten en bij consumenten uitzendingen.
Ondernemers begrijpen dat een fout toegeven tot de snelste oplossing leidt. Toch?
Of nu elke ondernemer al zo rationeel handelt weet ik ook niet zeker. Er zullen zeker nog ondernemers zijn die het wel zouden willen maar het op het ultieme moment toch niet doen. Voor hen is er nog een wereld te winnen want een fout in het beginstadium toe geven biedt vooral voordelen:
- Het bespaart je veel tijd.
- Je klant waardeert het.
- Het probleem kan sneller worden opgelost.
- Je hoeft geen nieuwe smoezen te verzinnen.
- Als het je nu geld kost zou dat later ook het geval zijn.
- De klant zal de rekening sneller betalen..
- De klant verspreidt een positieve “hoort zegt het voort”.
Bij ondernemers die helaas nog hebben gekozen voor een langdurige ontkenning kunnen bovenstaande argumenten wellicht voor een ommekeer zorgen.