Het is nu tien maanden geleden dat de Studenten OV-chipkaart werd geïntroduceerd door de NS. Volgens het bedrijf zal de kaart ervoor zorgen dat reizen met de trein makkelijker en goedkoper wordt voor de reiziger. Het is tijd om eens even te gaan onderzoeken of ook de student deze mening deelt.
Voor dit onderzoek reizen we af naar het hart van de spoorwegen, daar waar alle railsen elkaar kruisen; Utrecht Centraal. Met zijn 150.000 in- en uitstappers en dagelijks 900 treinen die er vertrekken, is Utrecht Centraal het grootste treinstation van Nederland. Dagelijks reizen hier duizenden studenten naar toe om hier in Utrecht colleges te volgen. Om op de plaats van bestemming te komen, moeten ze elke dag de trein en bus nemen. Dat betekend dus meerdere malen in en uitchecken met de OV-Chipkaart per dag, het hele jaar door. Er kan dus wel gezegd worden dat na 10 maanden de studenten zichzelf zien als experts van de Studenten OV-Chipkaart. Maar om deze status te bereiken,heeft er veel bloed, zweet en tranen gevloeid. Want mensen, laat mij u vertellen, naar het aanhoren van alle meningen van de studenten is één ding heel duidelijk geworden. De OV-Chipkaart is niet makkelijker en goedkoper.
Activeren
Laten we beginnen bij het begin, want zelfs hier wordt nog commentaar over gegeven door de studenten als we nu, tien maanden naar de invoering, vragen naar hun mening over de OV-Chipkaart. Sommige studenten kregen geen kaart toegestuurd, andere twee, en weer andere veel te laat. Heb je eindelijk die kaart in handen, kan je er nog niet mee reizen, want je moet hem nog ergens activeren. Dat ‘ergens’ wordt niet uitgelegd in de brief die met de kaart mee verstuurt werd, in plaats daarvan werd er verwezen naar een of ander website waar je ook niks wijzer van wordt. Meeste studenten hebben dan ook geprobeerd via de conducteurs meer informatie te krijgen, wat meestal perfect werkte. Alle lof naar de conducteurs. Mooi dus we hebben hem geactiveerd, dan begint nu officieel het drama van de OV-Chipkaart.
Boetes
Voor de mensen die de oude Studentenkaart niet kende; De Studentenkaart was een geplastificeerd stukje karton. Als je dan laat was, en dat zijn alle studenten altijd, sprong je in de eerste de beste bus of trein en ging je zitten. Als dan de conducteur of de buscontroleur kwam, dan liet je het kaartje zien en was alles oké. Nu moet je inchecken. Je houdt je kaart tegen een paal, hij bliept en je bent ingecheckt. Niet zo moeilijk, daar niet van, maar waarom moet een student, die gratis reist, inchecken? Verder is het in de bus, vooral bus 12(s) die richting de Uithof vertrekt, altijd druk en roemoerig, dus die bliep hoor je meestal niet. Veel studenten klagen er dan ook over dat ze moeten inchecken. Meerdere mensen hebben een boete gehad vanwege niet inchecken, terwijl ze dachten ingecheckt te zijn. En die controleurs worden niet week van een betraand gezichtje, nee die veertig euro willen ze gewoon hebben. En naar de verhalen luisteren ze even min. Dat word meestal wel begrepen door de ondervraagde, want vaak vertellen studenten smoesjes, maar als het dan een keer de waarheid is, is het behoorlijk zuur. ‘ Hoezo gratis reizen met de Studenten OV-Chipkaart?’ verteld een gedupeerde ‘ Het is gewoon weer een inkomstenbron voor de overheid.’
U hoort het, de student is niet blij met de Studenten OV-Chipkaart. Het kost alleen maar extra geld en extra moeite. Telkens in- en uitchecken, en vergeet je het één keer heb je gelijk een boete. Belachelijk, geef ons maar de oude vertrouwde geplastificeerde Studentenkaart. Hij was misschien niet zo mooi, maar wel functioneel en bovendien gratis.