blog placeholder

Officiële bedrijfspresentatie van Vrouw in Beeld. Mediatrainingen speciaal voor vrouwen.

Vrouw in Beeld wil meer vrouwen in de media

Door Rico Hop

AMERSFOORT – Op 11 februari vond de officiële bedrijfspresentatie plaats van Vrouw in Beeld. Jolanda van Henningen en Marie José de Vreede, oprichtsters van het bedrijf, verzorgden de presentatie op het Mediapark in Hilversum. Het bedrijf Vrouw in Beeld is opgericht naar aanleiding van het onderzoeksrapport ‘Vrouwen in de Media’ van Janneke Boer.

Toen in november 2009 het onderzoeksrapport werd gepubliceerd werd duidelijk dat er meer mannen in de media verschijnen dan vrouwen. “Dit was voor ons de inspiratie om media trainingen speciaal voor vrouwen te ontwikkelen.” vertelt Jolanda van Henningen op de website van het bedrijf.

Uit het rapport komt naar voren dat slechts één op de vijf mensen die aan het woord is in de media een vrouw blijkt te zijn. Om meer vrouwen aan het woord te krijgen in de media organiseert Vrouw in Beeld driedaagse trainingen. Deze trainingen bestaan uit het oefenen van interviews, het schrijven van een mediaplan en cameratraining.

Naast de oefeningen die specifiek gericht zijn op de omgang met de media wordt er ook aandacht besteedt aan het zelfbeeld van de vrouwen. Met de slogan “Wordt zichtbaar voor de media.” wil het bedrijf de vrouw stimuleren om haar stem te laten horen.

In het jaar na de trainingen zullen de mediacoaches nog enkele keren contact leggen met de deelneemsters om hen te begeleiden in de omgang met de media. Het uiteindelijke doel van Vrouw in Beeld is om dit jaar minstens 50 vrouwen die bij het bedrijf een training hebben gevolgd terug te zien in de media.