Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden. Je kan deze boodschappen niet bewust interpreteren omdat je hersenen niet in staat zijn om dit korte signaal bewust op te vangen.
Er werd in het verleden veel onderzoek gedaan naar deze vorm van communiceren. Jammer genoeg is dit domein in de communicatiewetenschap zeer moeilijk te onderzoeken omdat mensen niet kunnen vertellen wat ze waarnemen. De enige mogelijke manier om het te onderzoeken is de impact van het effect bepalen door te meten of de consumptie van producten ook daadwerkelijk stijgt.
Onderzoek
James Vicary beweerde in 1957 te hebben aangetoond dat zeer korte boodschappen tijdens een bioscoopvertoning zoals ‘eet popcorn’ of ‘drink cola’ ervoor zorgen dat mensen meer popcorn en cola zullen consumeren. Achteraf moest hij helaas toegeven dat hij niet genoeg data had om het effect te kunnen bewijzen.
Ap Dijksterhuis deed dit onderzoek opnieuw en vond gefalsificeerd bewijs dat deze methode ook echt een effect had. Mensen gingen meer consumeren nadat ze blootgesteld werden aan subliminale boodschappen.
Angstaanjagend
Als de beweringen van Ap Dijksterhuis waar zijn zou het kunnen dat wij constant beïnvloed worden door verschillende verborgen boodschappen in reclame. Er is geweten dat bekende merken zoals Mc Donalds en Coca Cola hiermee experimenteren.
Hieronder vindt u een filmpje waar men bewijst dan we onbewust signalen opnemen uit onze omgeving.