Social media zijn onderhevig aan veranderingen. Het ene moment is Facebook hip, het andere moment zijn er berichten dat tieners van Facebook verdwijnen. Een paar jaar terug was Hyves leuk, inmiddels is bijna iedereen afgehaakt. Momenteel zijn er weer andere platformen opkomend, bijvoorbeeld Tumblr en Path. Tumblr was deze maand nog in het nieuws omdat Yahoo het platform heeft overgenomen voor een bedrag van 1.1 miljard dollar.
Tumblr
Wikipedia definieert Tumbrl als ‘Tumblr is een Microblogging-systeem om tekst, stilstaande en bewegende beelden, citaten, links en geluidsopnamen in een „tumblelog“ openbaar te maken’. Geregistreerde gebruikers worden ‘Tumblrs’ genoemd. Er worden blogs op gepost, die andere gebruikers kunnen overnemen of als favoriet kunnen opmerken. Ook kunnen andere bloggers worden gevolgd, zodat je bijdragen in een dashboard kunt zien. Het is de bedoeling om snel blogs te kunnen delen door ze openbaar te maken. Uiteenlopende zaken kunnen gedeeld worden zoals een zelfgeschreven tekst, muziek, foto’s of websites. Tumblr is een van de snelst groeiende blogsites ter wereld.
Naast gebruikers bevinden ook organisaties zich op Tumblr. Hierbij kun je denken aan Coca Cola, Artsen zonder Grenzen, Disney Pixar en Newsweek. Zij proberen op originele wijze content te verspreiden door bijvoorbeeld storytelling. Coca Cola maakt veel gebruik van animaties. Hieronder ziet u een gedeelte van de Tumblr pagina van Coca Cola.
Path
Over Path hebben wij bij de lancering al eerder geblogd. Evenals Tumblr is dit een snel groeiend platform. Path is een social network dat gelanceerd is in 2010. Wikipedia beschrijft Path als ‘een social network waarbij het mogelijk is om foto’s en berichten te delen, daarbij hebben ze ook een service voor mobiele apparaten. Ze concurreren met andere sociale netwerken zoals Instagram.
Path noemt zichzelf ‘the personal social network’. Ze limiteren elk profiel tot 150 vrienden, zodat connecties van hoge kwaliteit blijven, dit is het grote verschil met Twitter waarbij je veel connecties kunt maken. Path heeft echter wel de functie om je blog ook gelijk op Twitter, Facebook Tumblr en Foursquare te zetten. Path suggereert dat een persoon 5 goede vrienden heeft, 15 goede vrienden en 50 goede vrienden en familie. Hierin zijn ze geïnspireerd door Professor Robin Dunbar van de Oxford Universiteit. Hij heeft onderzoek gedaan naar het aantal vertrouwde relaties dat een persoon kan onderhouden gedurende zijn of haar leven.
Deze maand heeft de 10 miljoenste gebruiker zich aangemeld, en daar komen gemiddeld 1 miljoen gebruikers per week bij. Momenteel wordt Path op een waarde geschat van 250 miljoen dollar. Path moet wel uitkijken met de privacy van gebruikers. Ze hebben te maken gehad met enkele incidenten wat betreft privacy. Onlangs werd bekend dat Path contacten spamt zonder toestemming. Bepaalde teksten en foto’s worden zomaar gedeeld naar ouders en andere familieleden. De persoon die dit overkwam heeft de applicatie de volgende morgen verwijderd.
Conclusie
Zowel Tumblr en Path zijn blogs die ook ingesteld zijn op visuele communicatie. Path is geïntroduceerd als ‘het persoonlijke sociale netwerk’ waardoor je alles met je beste vrienden en familie kunt delen en de kwaliteit van de connecties hoog blijft. Tumblr daarentegen zorgt er voor dat blogs openbaar worden en het bereik vergroot. De eerste bedrijven zijn al gestart met het implementeren van Tumblr in hun social media strategie. Beide sites hebben hun doelen en de toekomst zal uitwijzen of zij grote sociale netwerk sites als Facebook zullen gaan verslaan.