Het internet bestaat pas sinds 1983 (zoals wij het nu kennen). In 1986 was er de eerste internetverbinding in Nederland. Het begon allemaal op 4 oktober 1957 met de lancering van de spoetnik. Het internet is nog maar 200 jaar jong dus. We denken dat het internet al een volwassen instrument is (in plaats van een medium) maar veel adverteerders gebruiken het internet nog als een oude mediatool.
Er zijn echter in de afgelopen jaren veel nieuwe manieren van commerciele media ontstaan om de doelgroep aan te trekken. Tegenwoordig red je het niet door alleen een commercial op de telvisie of een krantenbericht.
Je moet daar zijn waar je publiek is. Door internet zijn er voor de marketeerd nieuwe mogelijkheden ontstaan van media gebruik. Dit gaat verder dan alleen het opzetten van een website. Het gaat erom dat men interactief omgaat met de mogelijke klanten. In dit artikel laat ik een aantal mogelijkheden zien van het gebruik van nieuwe media. Met zoveel mogelijk voorbeelden.
We beginnen met Virale Marketing. Virale marketing komt van het woord virus. Het komt er op neer dat je iets zo leuk, grappig en/of shokkend maakt, waardoor het zichzelf vervolgens verspreid onder de mensen. Hierbij hoef je eigenlijk alleen zelf een filmpje te maken, die dus aan één van eerder genoemde eigenschappen voldoet, deze online te zetten. Waarna het zichzelf vervolgens verspreid. Omdat mensen het waardig genoeg vinden om andere erop te attenderen. Een virale marketing wordt pas een virale marketing als hij doorgestuurd kan worden.
http://producten.hema.nl/ dit is een goed voorbeeld van een virale marketing campagne. Deze lanceerde Hema in 2007 ter introductie van hun nieuwe huisstijl en webshop. Hij is leuk genoeg om hem aan andere te laten zien, wat er toe leid dat meerdere mensen er van bewust worden dat je bij Hema tegenwoordig ook online kan kopen.
Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Broadcasting is voor de massamedia. Narrowcasting is media voor een speciale doelgroep. hiermee beperk je je tot een bepaalde specifieke doelgroep. Het is dus het leveren van informatie die is gericht op een bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via bijvoorbeeld digitale schermen, veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele content.” De AH bonus kaart is hier een voorbeeld van. Maar ook de Albert Heijn iPhone applicatie “Appie”. Met de applicatie is het mogelijk om boodschappenlijstjes samen te stellen aan de hand van eerder aangeschafte boodschappen (hiervoor is wel je Bonuskaartnummer vereist) of door de ingredienten van een gekozen Allerhande recept (ruim 8.000 recepten te vinden met de app) toe te voegen aan je boodschappenlijstje. Natuurlijk zijn alle AH filialen te vinden en te zien op de kaart. Je kan de boodschappen tijdens het boodschappen doen doorstrepen als ze in je wagentje liggen. En direct zien welke boodschappen in de Bonus zijn.
Een totaal nieuwe manier van adverteren is via game advertising. In 2006 ontstond hieruit een omzet van bijna 600 miljoen dollar. Voor 2011 wordt een omzet van bijna 2000 miljoen dollar verwacht. Game advertising is wat de naam al zegt, het adverteren in een game.
Een vorm van het onder de aandacht brengen van een product dat bijna hetzelfde is als game advertising is Game adverts. Hierbij maak je een game speciaal om iets mee te promoten. The Young Ones uit 1984 is hier de beste voorloper van.
Interactiviteit is een key word in de nieuwe media. Mensen worden per dag met ongeveer 7000 uitingen geconfronteerd (bewust of onbewust). Het is dus belangrijk om op te vallen. Dat doe je in eerste instantie natuurlijk conceptueel en executioneel, anderzijds is het belangrijk om de juiste media te kiezen om in dialoog te komen met de consument.
Een vorm van marketing die niet vaak voor komt, maar wat wel een heel effectief middel is, is Geurmarketing. Reuk is namelijk het meest gevoelige zintuig. 3 kwart van onze emoties worden gevormd door hetgeen dat we ruiken. IKEA heeft hier verschillende testen mee gedaan waarmee de verblijfsduur steeg en zelfs de omzet. Daarnaast wordt alles steeds meer een beleving: hoe meer zintuigen geprikkeld worden, des te groter de beleving. Bijvoorbeeld appeltaart in een huis dat te koop staat, werkt echt!!
Ook het grote warenhuis Harrods maakt hier gebruik van, door middel van de fijne geuren is gebleken dat de mensen langer blijven en uiteindelijk meer kopen.
Een andere manier van gebruik van nieuwe marketing technieken zijn guerillamarketing campagnes. Hierbij maak je gebruik van openbare ruimtes. Je voegt iets toe aan de omgeving wat een opvallende uitwerking heeft. Hiermee kan je door weinig middelen, grootse effecten bereiken, als je het goed gebruikt. Ook het merk Demolicion, een surfboard merk, maakte hier heel handig gebruik van.
dit is een link naar het voorbeeld van demolicion.cl. Een kenmerk van guerilla marketing is dat het weinig tot niks kost maar zeer effectief kan zijn. Er zijn nog heel veel meer voorbeelden te vinden van guerilla marketing. Éen die ik nog noemenswaardig vind is van The Sopranos. Deze actie was bedacht op de nieuwe film onder de aandacht te brengen. http://net.typepad.com/net/guerilla_the_sopranos.jpg vindt een voorbeeld van deze actie.
De Nederlandse Augmented reality-applicatie Layar integreert live het internet met de fysieke omgeving via een mobiele telefoon. Zo kan je via deze augmented reality aplicatie je telefoon als bewegwijzering gebruiken. Zo is te zien welke huizen te huur zijn en waar geldautomaten zijn. Dit is een zeer innovatieve ontwikkeling binnen de telfoon applicaties die mogelijkheid biedt tot nieuwe ontwikkelingen. http://www.androidplanet.nl/wp-content/uploads/2009/06/layar.jpg hierop kan je duidelijk zien wat er met deze applicatie wordt bedoeld.
Het gebruik van social media kan je ook als marketeer ook niet omheen. Social media zijn online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. User Generated Content.
De term social media komt steeds vaker voorbij en ook het gebruik ervan groeit sterk. Het bedrijfsleven is deze groei niet ontgaan en daarom stijgt ook het commercieel gebruik in een raptempo. Er is echter nog een gebrek aan kennis als het gaat om het succesvol inzetten van socialmedia voor een merk of organisatie. Wanneer social media commercieel ingezet gaat worden voor een organisatie moet er onder andere op de volgende zaken gelet worden:
- De behoefte van het merk en de manier van social media gebruik die hierbij aansluit.
- De technologie om het manier van gebruik uit te voeren.
- De doelgroep van het merk en hoe deze te bereiken is.
- Het gebruik van social media afstemmen op het merkimago.
Er zijn genoeg voorbeeld van gebruik van social media die niet succesvol zijn geweest. De kans van slagen is namelijk klein. Er zijn echter ook succes verhalen, zoals http://thischicksgotstyle.blogspot.com/. Dit is een blog van meisje dat gewoon voor de fun aan het bloggen is geslagen over haar passie voor mode. En nu gevraagd wordt als style checker voor grote merken.
Een andere nieuwe term is crossmedia. Dit is het verschijnsel dat een (reclame)campagne zowel via traditionele als nieuwe (digitale) media gevoerd wordt.
Het komt er allemaal op neer dat er tegenwoordig ontwikkelingen na ontwikkelingen zijn, zowel op technologisch gebied als op sociaal/psychologisch gebied. Zo verwacht de consument ook nieuwe dingen van de producent. Hierdoor moet men als onderneming meer zichtbaar worden om succesvol te zijn. Dit gaat niet alleen door een reclame spot op tv of een krantenbericht. Men moet zichtbaar worden. Daar zijn waar de consument is. Luisteren naar de behoeftes en wensen van de consument. Men wordt namelijk steeds veeleisender. Hierbij is gebruik van deze nieuwe media haast noodzakelijk te noemen.