De like butten is niet meer weg te denken in de hedendaagse taal, maar hoe komt dit? Wat gebeurt er nu eigenlijk wanneer jij op de I like button drukt?
Like this op Facebook, het begin.
In de ontwikkeling van Facebook heeft hun strijd met Hyves lang centraal gestaan. Hyves was mateloos populair, waar Facebook nog aan het groeien was. Om zich te onderscheiden zijn de ontwikkelaars van Facebook telkens weer creatiever geweest dan de ontwikkelaars van Hyves. Dit is te merken aan het toenemend aantal mensen die Facebook gebuikt en de steeds minder actieve accounts bij Hyves. In de snelle wereld van social media is het belangrijk om telkens weer dat ene verschil te maken met de concurrent. Dat ene moet dan een hit worden, waardoor meer mensen jouw media gebruiken. Voor Facebook is het verschil de Like this button geweest. Dit begrip is onlosmakelijk verbonden met Facebook.
De functie van de button.
De functie van de like this butten is dat je hiermee aan kan geven iets, wat op internet staat leuk te vinden. Dit kunnen foto’s of opmerkingen van vrienden op Facebook zijn, maar ook internetpagina’s of blogs. Door iets te “liken” wordt het ook zichtbaar op jouw facebookpagina waardoor meer mensen het weer kunnen zien.
De groei van de Like this button.
Het succes van de Like this button is zo groot geworden omdat vooral de jongeren dit begrip in hun spreektaal hebben opgenomen. Zo zie je dit ook in smsjes, what’s apps en e-mails terug komen, waardoor het al door de grote menigte geaccepteerd is als bekend begrip. Het succes heeft ervoor gezorgd dat ook de marketing reclame maakt met dit begrip. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Het begrip wordt dus ook door reclamebureaus gebruikt omdat het zo ongekend populair is onder jongeren. Omdat hetgeen wat “geliked” wordt zichtbaar word op het prikbord van die persoon kunnen bedrijven zo makkelijk reclame voor hun product maken.
De lay outs van de Like this button.
De lay out van de button kan verschillen. Allereerst kan je kiezen of je het in het Engels of Nederlands zichtbaar wil hebben. Dit ziet er zo uit:
Daarnaast kan je ervoor kiezen dat mensen ook commentaar kunnen verzenden. Dit ziet er zo uit:
Samengevat is dit gewoon een goede zet van Facebook geweest, die dankzij de jeugd een groot succes is geworden en nu niet meer weg te denken is uit de hedendaagse reclamewereld. De reclamewereld die zich ook steeds meer toe moet spitsen op het maken van reclame op de social media. Het zal niet lang meer duren voordat Facebook weer met het volgende idee komt om vernieuwend bezig te zijn. Waar ze nu mee bezig zijn is het inzetten van de nieuwe tijdslijn. En wat het volgende zal zijn weet ik niet, maar wil je meer lezen over de like button van Facebook kan je hier klikken.