blog placeholder

Iedereen die producten op de markt wil zetten of verkopen moet zich bezig houden met een doelgroep. Vaak moet je dit verwerken in een soort raportje. Maar hoe breng je de doelgroep nou goed in kaart?

Een goede doelgroep beschrijving bevat:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Opleidingsniveau
  • Salaris
  • werk (de branches en dergelijke)
  • Overige kenmerken

 

Voor de rest kan je lijstjes maken met:

  • De tv- programma’s die de doelgroep bekijkt
  • De tijdschriften die de doelgroep leest
  • De kranten die zij lezen
  • De website’s die zij bezoeken
  • De radiozenders waar de doelgroep naar luisterd
  • De evenementen die worden bezocht door de doelgroep
  • De winkels waarin zij winkelen
  • De vakantie’s die zij boeken
  • De politieke partijen waarop zij mogelijk zouden kunnen stemmen

Daarnaast is het altijd erg leuk om een soort ijk- persoon te nemen. Je kan dan het betste kiezen voor een bekend persoon, zodat iedereen meteen een goed beeld krijgt van de doelgroep.