Guerrilla marketing is naar mijn mening de meeste interresante manier van marketing. Voor een duidelijke deifnitie citeer ik ad-formatie journalist Cor Hospes. In zijn boek over dit onderwerp uit 2007 definieert hij guerrilla marketing als volgt: “Een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauweffect opwekt voor een merk, mening, dienst of product”. Een hele mond vol inderdaad, maar de essentie is duidelijk.
Het wauw-effect is wat de marketeer uiteindelijk wil bereiken. Het feit dat mensen perplex staan en jou marketing stunt onthouden is het doel. Guerrilla marketing is sterk in opkomst, mede door het feit dat het ‘low budget’ is. Dit is voor veel bedrijven in deze tijd van recessie erg interresant. Vaak is een guerrilla campagne humoristisch en zeker zeer creatief. Het andere grote voordeel voor bedrijven is het hoge aandachtsgehale dat mede komt door de publiciteit die er aan gegeven wordt. Het nadeel van guerrilla marketing is dat het vaak tegen het illegale aan zit. Je mag niet zomaar over iets aan de omgeving toe voegen.
Er zijn 4 kenmerken die van belang zijn voor een geslaagde guerrilla actie:
Nabijheid; wordt één met je doelgroepen, treedt binnen in hun wereld.
- Exclusiviteit; ga uiteraard daar waar de concurrent niet is.
voorbeeld: http://sebastianbackhaus.files.wordpress.com/2008/10/foesip1.jpg - Onzichtbaarheid; de kunst van de vermomming.
voorbeeld: http://pepecasals.files.wordpress.com/2008/07/funny-guerrilla-marketing-noodle-ships21.jpg - Onvoorspelbaarheid; Surprise them, when they least expect it!
voorbeeld: http://farm1.static.flickr.com/103/296710512_fddfaf1acb_o.jpg
De Top 5 guerrilla campagnes van de afgelopen jaren is:
- Een arm bungelend uit de kofferbak van een taxi in New York. Om HBO’s succesvolle en spannende maffiaserie The Sopranos, onder de aandacht te brengen. Dit is een goed voorbeeld van een shock en wauw effect dat voorkomt uit een goede geurilla campagne.
voorbeeld: http://www.karmasnack.com/images/services/viral/guerilla_the_sopranos.jpg - Een grootse guerrilla campagne voor het ‘extreme sport magazine: Demolicion‘. Hierbij werden surfplanken gemaakt op de lopende banden in een winkelcentrum. Om mensen zelf te laten surfen. Om de mensen echt deel te laten nemen aan je guerilla campagne is zeer effectief. Hierdoor wordt men betrokken bij je merk of product.
voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_sZxpUkSuXcQ/SwVa8PhG-XI/AAAAAAAABKk/hm-C0-SBNmI/s1600/DEMOLICION_STICKER1.jpg - Een guerrilla campgane uit Dubai ter promotie van de metro in Dubai. Verschillende slogans werden op verlaten auto’s geschreven, zoals: I haven’t left Dubai, I just love the metro. Deze hadden als doel om de mensen uit Dubai over te halen om vaker de metro te nemen.
voorbeeld: http://theinspirationroom.com/daily/experience/2010/3/metro_abandoned_car_1.jpg - De actie van Amnesty International wekt de indruk dat er iemand gevangen zit achter de tralies van het afvoerkanaal. Een simpele maar effectieve manier om mensen ervan te overtuigen dat er op veel plaatsen gruwelijk dingen gebeuren. Waar mensen gestraft en opgesloten worden voor het hebben van een bepaalde overtuiging die tegen het regima van dat land ingaat.
voorbeeld: http://scollysblog.files.wordpress.com/2009/10/amnesty.jpg - Een leuke marketing stunt van Ikea, waarbij ze een metrostation in Parijs heel gezellig maaken voor forensen en bezoekers. Comfortabele zitbanken, houten vloeren en uitspattende kleuren veranderde de sfeer van het Operastation in Parijs.
voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_-eTVPgGaWLk/S8hT-yZAl5I/AAAAAAAAAzc/PMwOZR9ZLqE/s1600/ikea.jpg
Een leuke en eenvoudig vorm van guerrilla marketing die je zelf kan doen is URBAN SKETCHING. Je neemt een krijtje en een camera en dan die straat op. Die straat waar volgens ons de beste ideeën liggen. Die straat die continue in beweging is. Die straat waar alles voor het oprapen ligt. En kijk nou eens naar die straat op een andere manier. Voeg er middeld je krijtje iets aan toe. Waardoor iets een andere betekenis krijgt. Door met een Sketch opdracht de straat op te gaan moeten we op een andere manier om ons heen kijken. Kijken of er een oplossing te vinden is.
Meer over andere vormen van nieuwe media waar guerrilla marketing ook onder valt vindt u op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/