Op de website van filmtest.nl staan regelmatig nieuw uit te geven films waar je je voor kunt aanmelden om gratis, alleen of met een vriend of vriendin, de film te bekijken. De website is van het bedrijf Filmtest, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat voor diverse film producerende bedrijven nieuwe films beoordeeld. Dit doet zij door een zaal vol met willekeurige mensen naar een nieuwe film te laten kijken. De mensen die dit willen doen kunnen zich gratis aanmelden via de website van filmtest.nl . Aanmelden is gratis en ook het naar de film gaan zelf is gratis. Je moet wel na de film een formulier invullen waarin gevraagd wordt naar jouw mening over de nieuwe film die je hebt bekeken.
Filmtest.nl:
Filmtest.nl is initiatief van Paul Verstraeten Communicatie. Paul Verstraeten startte in 2004, vanuit zijn achtergrond als communicatie & marketing manager (onder meer bij het International Film Festival Rotterdam) met Filmtest voor het uitvoeren van testscreenings (Recruited Audience Screenings = vertoningen voor gerecruteerd publiek) voor de diverse Nederlandse film producenten. Hij gaat hierbij als volgt te werk. Een filmproducent biedt hem een nieuwe film aan voor een testvertoning. Paul Verstraeten plaatst, om de benodigde testkijkers te recruteren, de titel van de te bekijken nieuwe film op zijn website Filmtest.nl. Via de website Filmtest.nl kan iedereen, die als testkijker wil fungeren, zich vervolgens aanmelden. Vervolgens wordt op de vooraf vastgestelde datum de nieuwe film vertoond aan het willekeurig gerekruteerde publiek. Na de vertoning vullen de testkijkers een beoordelingsformulier in.
Analyse:
Paul Verstraeten heeft in het verleden heel veel verschillende publieks onderzoeken uitgevoerd voor het Nederlandse Filmfonds. De daarin opgedane kennis gebruikt hij nu bij Filmtest om de door de testkijkers ingevulde beoordelingsformulieren van de vertoonde nieuwe films te analyseren. Vanuit deze geanalyseerde resultaten stelt hij voor zijn opdrachtgevers vervolgens gerichte marketingadviezen op. Met deze gerichte marketingadviezen kunnen de opdrachtgevers vervolgens, eventueel in samenwerking met het bedrijf Paul Verstraeten Communicatie, een gerichte mediacampagne voor de nieuwe film starten. De resultaten en de analyses van de publieke kijktest van Filmtest zijn hierbij van groot belang voor de mediacampagne voor de nieuwe film omdat een geslaagde, op de juiste doelgroep gerichte mediacampagne bepalend kan zijn voor het succes van de nieuwe film.
Werkterrein:
Filmtest richt zich met name op de categorie van de lange speelfilm. De meest recente, door filmtest geteste en geanalyseerde films zijn; Pizzamaffia, Het geheim, Briefgeheim, Lang en gelukkig, Schemer, Sterke Verhalen, First Mission, Komt een vrouw bij de dokter, Iep, De storm en Alles is liefde.