Dit wordt een zeer uitgebreide reeks artikel over een zeer interessante manier van adverteren op het internet; Google Adwords. Dit eerste deel kan gezien worden als een introductie tot het grootste online advertentienetwerk ter wereld. Hierin wordt onder andere uitgelegd hoe u op een zeer eenvoudige manier geld kunt gaan verdienen met behulp van Adwords. Deze reeks is voor de beginnende tot de gevorderde gebruiker van Adwords.
Dit wordt een zeer uitgebreide reeks artikel over een zeer interessante manier van adverteren op het internet; Google Adwords. Dit eerste deel kan gezien worden als een introductie tot het grootste online advertentienetwerk ter wereld. Hierin wordt onder andere uitgelegd hoe u op een zeer eenvoudige manier geld kunt gaan verdienen met behulp van Adwords. Deze reeks is voor de beginnende tot de gevorderde gebruiker van Adwords.
Wat is Google Adwords?
Laten we bij het begin beginnen. Wat is Google Adwords eigenlijk? Google Adwords (in het vervolg Adwords) is het advertentienetwerk van Google. Lange tijd is dit de enige inkomstenbron van zoekmachinegigant geweest en nog altijd is het veruit hun belangrijkste. In Adwords gaan dagelijks miljoenen dollars om.
Adwords maakt het voor iedereen mogelijk om te adverteren op basis van bepaalde zoektermen. Stel je hebt een online fietsenwinkel en wilt hier meer bekendheid aan geven, dan kun je met behulp van Adwords zorgen dat als mensen zoeken op het woord ‘fiets’ jouw advertentie met een link naar jouw fietsenwinkel getoond wordt. Zodra mensen dan klikken op deze advertentie betaal je hiervoor een bepaald bedrag aan Google. De advertenties worden op allerlei plaatsen op het internet getoond en de meest bekende plaats is wel het rijtje aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google zelf (en soms ook boven de zoekresultaten).
De ’truc’ die Adwords gebruikt en wat het tot een briljante manier van adverteren maakt is dat de volgorde waarin de advertenties getoond worden bepaald wordt aan de ene kant door het bedrag dat jij per klik wilt betalen en aan de andere kant door de relevantie van jouw advertentie t.o.v. de gekozen zoekterm. We zullen hier later uitgebreider op in gaan, maar dit is eigenlijk de sleutel tot het succes van Adwords.
Waarom Adwords?
De volgende vraag die je zou kunnen stellen is natuurlijk, waarom zou jij Adwords willen gebruiken? Je kunt toch ook op heel veel plaatsen op het internet gratis een link naar je pagina laten plaatsen? Dat is zeker waar, maar Adwords maakt het mogelijk om heel gericht te adverteren. Stel je voor, je hebt een webshop waarin je exclusieve sokken verkoopt en mensen kunnen de sokken alleen maar bij jou in Amsterdam op komen halen. Adwords maakt het nu mogelijk om jouw advertentie alleen maar te tonen aan mensen die in de omgeving van Amsterdam zoeken op de zoekterm ‘exclusieve sokken’. Er zullen dus niet zo heel veel mensen zijn die je advertentie zien, maar de mensen die hem zien zijn bijna zeker geïnteresseerd in jouw product en zijn ook nog in de omgeving waar ze de sokken uiteindelijk om moeten halen. Vergelijk dit eens met het zetten van bijvoorbeeld een advertentie in een landelijke ochtendkrant. Met de laatste schieten we eigenlijk een schot hagel, terwijl we met Adwords met scherp schieten. Hierdoor zijn de kosten erg goed in de hand te houden en zien w direct wat het resultaat van ons advertentiebudget is.
Hoe begin ik met Adwords?
Beginnen met Adwords is zeer eenvoudig. Hoewel adverteren met Adwords zeer complex kan worden, maakt Google het erg laagdrempelig om ermee te beginnen. Je gaat naar http://adwords.google.nl en maakt een account aan. De rest wijst eigenlijk vanzelf. Let erop dat veruit de handigste manier van betalen bij Google achteraf is m.b.v. een creditcard. Dit is een keuze die later niet te wijzigen is. Als je vooraf betaald d.m.v. overschrijving, dan stopt Google telkens met het weergeven van advertenties als er geen tegoed meer is. Als je dan bijvoorbeeld een paar dagen geen gelegenheid hebt om je Adwords account te bekijken, mis je waardevolle klikken op jouw advertenties.
Campagnes, Adgroups, Zoekwoorden en Advertenties, wat is wat?
Zodra je je account aangemaakt hebt en je hebt nooit eerder online geadverteerd, dan kan de eerste aanblik van je Adwords account wat verwarrrend overkomen. Eigenlijk zijn er 4 aspecten die je in het begin moet leren kennen, namelijk campagnes, adgroups, zoekwoorden en advertenties. Kort gezegd bevatten campagnes adgroups en adgroups bevatten zoekwoorden en advertenties.
Campagnes representeren het hoogste niveau van je Adwords account. Je kunt bijvoorbeeld een campagne opzetten voor je website. Stel je hebt een webwinkel mijnwebwinkel.nl, dan kun je een campagne aanmaken met de naam Mijnwebwinkel.nl, waaronder je al je advertenties voor die website onderbrengt. In een later artikel zullen we verder ingaan op campagnes, maar dit is een goede start.
Adgroups, oftewel advertentie groepen, kun je zien als de onderdelen voor je webwinkel waarvoor je wilt adverteren. Stel je verkoopt op je website onderdelen voor fietsen, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een adgroup aan te maken met de naam ‘fietsbellen’ en eentje met de naam ‘fietsbanden’, enzovoort. Je splitst m.b.v. adgroups dus eigenlijk je campagne op in kleinere delen.
Zodra we een adgroup aangemaakt hebben moeten we een advertentie maken die we willen tonen voor dit onderdeel van onze site. Het is ook mogelijk meerdere advertenties binnen een adgroup aan te maken, die dan afwisselend door Google worden getoond. Het voordeel hiervan is dus dat we uiteindelijk kunnen testen welke advertentie beter presteert en meer omzet genereerd.
Als we de advertentie aangemaakt hebben voegen we als laatste een aantal zoektermen toe waarvoor de advertentie getoond moet worden. Stel we hebben een adgroup ‘fietsbellen’ waar we twee mooie advertenties voor geschreven hebben, dan voegen we bijvoorbeeld de zoektermen ‘fietsbel’, ‘fiets bel’ en ‘bel voor fiets’ toe.
Samenvatting
Dit was het eerste artikel in deze reeks met de basis van Google Adwords. Binnenkort gaan we dieper in op alle aspecten van Adwords in de volgende artikelen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust als commentaar op dit artikel, ik zal zoveel mogelijk proberen ze te beantwoorden.