Er komen steeds meer tv commercials, dit is echter niet erg logisch omdat de concusment hiermee niet meer bereikt wordt zoals vroeger. Marketeers vallen terug op oude bekende regels binnen de marketing, vroeger werkte de commercials nog wel, maar in het huidige tijdperk bereiken ze de doelgroep minder snel. Er wordt door de marketeers nog steeds gehandeld naar de regels van vroeger, die niet aansluiten op nu. Dit komt door de ontwikkeling van de technologie. We hebben een andere manier van communiceren gekregen.
De fases waarin de marketing verkeerd heeft zijn:
1. Mond op mond reclame.
Vroeger was het alleen mond op mond reclame. Er was toentertijd weinig mobiliteit, de wereld was nog erg klein. De reclame ging van consument naar consument. Wat er tegen je gezegd werd, door bijvoorbeeld de buurman of een vriend, nam je voor waar aan.
2. Advertenties.
Hierna volgt het advertentietijdperk (voor de jaren 50) toen de tv’s kwamen. Mensen gingen massaal voor de tv zitten. De tv had een grote machtspositie. Alles wat op de tv kwam werd geloofd. Er werd dus veel gebruik gemaakt van adverteren op de tv. Nu was het zo, dat wat op tv werd gezegd door de bedrijven werd voor waar aangenomen.
3. Huidige tijdperk.
Als laatste is het tijdperk waar we nu in zitten, ook wel de netwerksamenleving. Er is tegenwoordig geen schaarste meer. Mensen zijn immuun geworden voor reclame boodschappen op tv. Er wordt weer onderling gesproken en naar je medeconsumenten geluisterd.
“Informatie, kennis en cultuur zijn de hoekstenen van de persoonlijke ontwikkeling van de mensen. Als er iets veranderd, veranderd ons beeld en de manier waarop we ergens naar kijken”.
Maar de vraag wordt vervolgens: “Waarom gaan de marketeers dan toch door met de oude regels?”
Dit komt voornamelijk door het feit dat het de marketeers nog steeds zo wordt aangeleerd. Marketeers hebben de vervelende eigenschap dat ze gaan grijpen naar dingen die bekend zijn. Ze hebben een vast patroon en blijven in hun oude comfortzone.
De branding verandert: wie ben jij in de ogen van de consument? Het is belangrijk om voor contactmomenten te zorgen. Het gaat niet om het verkopen van je product maar om het organiseren van contactmomenten met je omgeving en je afnemers. Mensen hebben behoefte aan informatie van andere consumenten. Hier heeft het Web2.0 veel invloed gehad. Dit biedt de consument de mogelijkheid om communities te vormen en zelf informatie te verstrekken aan andere. Social media kan je dan ook als volgt definiëren: een conversatie tussen 2 mensen/personen dat mogelijk gemaakt wordt door verschillende instrumenten. (bv; google, postzinger, Yahoo). Tegenwoordig geloof je eerder reviews van personen/consumenten en niet de producent.
Dit blijkt ook uit cijfers die gaan over het consumenten vertrouwen zoals dat tegenwoordig geldt. Consumenten vertrouwen op:
- Aanbeveling van vrienden (80%)
- Mening van medeconsumenten op internet (30%)
- Tv commercials (18%)
- Online ads (5%)
De grote technologische ontwikkelingen zorgen ook in de muziekwereld voor drastische veranderingen. De muziekwereld staat op wankelen. Er is een revolutie in het internet die door de grote ‘downloadinghype’ is ontstaan.
Om ons een beter zicht te geven van een goede gebruikmaking van social media en de effecten ervan heb ik enkele voorbeelden:
- Uiteraard Esmee Denters. Door gebruikmaking van social media werd zij wereldberoemd en mocht zij zelfs samenwerken met Justin Timberlake. Zij gebruikte hiervoor de site You Tube. Zij uploadde enkele zelf gemaakte filmpjes waarin zij zong en zo bereikte zij mensen over de gehele wereld. Je kan dus eigenlijk zeggen dat zij het heeft gemaakt door middel van de social media.
- Maar ook de site www.sellaband.nl is een goed voorbeeld. Door middel van het gebruik maken van social media proberen zij door middel van deze website bands bekend te maken. Het doel is dat mensen in jou band gaan geloven en je, door het geven van geld, gaan steunen. Deze personen worden dan zogenoemde ‘believers’ genoemd. Als zij genoeg geld hebben ingezameld, dus genoeg steun hebben, kunnen zij een cd maken.
- Een ander voorbeeld van het positief gebruik maken van social media is www.boomr.nl. BOOMR is een online muziek community van de beste nieuwe muzikanten, podcasters en muziekfans.
- www.mevio.nl is een site waarbij investeerders, adverteerder en muziekkanten samen komen.
- De laatste is de actie van blØf die zij gehouden hebben via hun website; www.blof.nl. Zij hebben bij die actie aan hun fans gevraagd of zij een voorstel wilden maken voor hun nieuwe clip. REGISEER JE EIGEN BLØF CLIP! Dit werd een groot succes, voornamelijk onder de fans.
Zo als we kunnen zien ontstaan er nieuwe initiatieven die buiten de vroegere media omgaan.
Tegenwoordig bepalen bedrijven niet meer wat consumenten over hen denken. Tegenwoordig bepalen consumenten onder elkaar, de manier waarop de consumenten over een product denken. Het jammeren is echter dat nog maar 10% van de marketeers gebruik maken van de kansen van de social media. Ze blijven dus, zoals gezegd, in hun comfortzone.
Maar; “Wat moet je nu dan eigenlijk wel doen? Hoe ga je als bedrijf nu wel met die nieuwe media om?” Het antwoord hierop is “participeren. Participeren is de sleutel van succes.
Het is ook mogelijk om social media te gebruiken voor het alom bekend maken van een persoon en/of bedrijf en communiceren tussen deze persoon en/of bedrijf en zijn aanhangers.
- Barack Obhama is hier een heel goed voorbeeld van. Hij luisterde naar zijn mensen. Hij wilde horen waar mensen behoefte aan hadden. Hij hield zijn aanhangers dagelijks op de hoogte en hij reageerde op reacties van mensen. Zo vormden hij een eigen hele grote community.
- Een ander voorbeeld is IKEA. Hiervan is het voorbeeld: “Wat maak jij van IKEA?” Bij deze actie vragen ze direct naar de mening van de afnemers. Ze gaan de interactie aan met de consument.
- Misschein onverwachts, maar ook LEGO is een goed voorbeeld. Een nieuwe marketingmanager bedacht dat er ook oudere mensen zijn, die meer te besteden hebben als kinderen, spelen met LEGO. Hier speelde hij via hun website goed op in. Hieruit ontstond het; Adult fan platform, dit is voor oudere, de nieuw gevonden doelgroep. Hierbij kan je, en mag je, je eigen product maken.
- Het bedrijf Asics, van de sportschoenen, doet hetzelfde. Je bent op hun site, in staat om je eigen prestaties bij te houden en te delen met personen die ook lid zijn van de community. Hierbij kan je, voor jou leuke en belangrijke zaken delen met andere mensen met dezelfde interesses.
Een belangrijke boodschap die ik mee wil geven is; “wil je als organisatie nog een verschil maken in de markt, dan kan je niet om deze nieuwe regels heen.” Je moet een Enterprise 2.0 worden. Een Enterprise 2.0 maakt gebruik van deze nieuwe media; social media. Je gaat hierbij in contact staan met mensen, dus zorg voor de contactmomenten zoals die al eerder genoemd zijn.
Het is belangrijk dat jezelf organiseert. Maak een vaste basis en doe kennis op.
Presenteer je zelf. Ga daarheen waar de consument is, want er wordt over je gepraat tussen consumenten onderling . Vertrek dus uit je zogenoemde comfortzone. En uiteraard, word sociaal. Ga de interactie aan, en zorg ervoor dat de mensen wat te zeggen hebben bij je.
Een bedrijf die slecht inspeelde en zelfs een grote fout maakte wat betreft social media was: H&M. Dit kwam doordat zij afstand deden van de community die over hen schreven. Er waren mensen, die fan waren van H&M, die samen een community hadden en praatten over de kleding van H&M. De fout die H&M vervolgens maakte was dat zij afstand deden van deze community. Dit was een duidelijk verkeerde stap. De fans waren hier namelijk niet blij mee. Hierdoor voelde de community zich niet serieus genomen.
Door de nieuwe ontwikkelingen en de social media, kan marketing opnieuw gedefinieerd worden. Marketing gaat over het faciliteren van dingen waar je omgeving behoefte aan heeft en het respecteren van deze behoeften.