Van dale: com·mu·ni·ca·tie de; v -s contact, gemeenschap; verbinding, verkeer
1987: rtv / advertenties / billboards
2010: mobiel / i-pod / pc / games
Dit is zo maar een willekeurige greep die laat zien dat er veel veranderd is in 20 jaar.
Over de veranderingen in de commerciele middelen die gebruikt worden vindt u op: http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/ Maar dit is niet het enige wat veranderd is. Tegenwoordig leven we in een wereld waarbij beeld belangrijker is geworden dan de tekst. In 1900 leefde we nog in een echte tekstcultuur maar dit is rond het jaar 2000 veranderd in een beeldcultuur. Het belang van beelden werd niet langer onderschat. Beelden zorgen namelijk voor een directe verwerking in ons waarnemingssysteem en brengt directe emoties naar boven. Het zorgt voor het oproepen van onbewuste associaties en een langere herrinnering van het onderwerp. Voornamelijk volwassen bedrijven maken in hun reclames gebruik van voornamelijk beeld. Hierbij is de reclame van coca cola een goed voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=R1NnyE6DDnQ.
Het is heirbij echter wel belangrijk om te melden dat bij een nieuw merk of een nieuw product er vaak meer dan alleen beeld nodig is om de consument te overtuigen.
De volgende verandering binnen de communicatie is die ten gevolge van de technologische groei. Tegenwoordig kan en kent men meer. Voorbeelden hiervan binnen de communicatie zijn de 3D projectie en de Augmented reality en telefonie (ook hierover meer op: http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/) Maar ook de social networks zijn mede gevolge van de technologische groei. We groeien dan ook steeds meer naar een web 3.0 omgeving. Web 3.0 is de steeds grotere samenhang op het internet en de toename van intelligentie op internet
Een andere omslag is die van product naar beleving. Het begon met het product op zich alleen waarbij bepaalde aspecten van een product alleen van belang is. Toen werd het merk van de producten belangrijk voor de consument. Daarna werd voor de consument de manier van service en dienstverlening belangrijk voor de keus in product. En dit is uiteindelijk omgeslagen naar de beleving van een merk. De verandering naar merkbeleving zie je onder andere terug bij de grolsch filmdagen, Heineken Experience en Peugeot experience. Dit noemen we ook wel de Experience Economy dit is het creëren van een unieke belevenis en ervaringen van de klant, die door deze ervaring geraakt wordt en het zich later herinnerd. Hierbij gaat het erom dat het bedrijfsleven een waarde aan hun product toevoegen zodat het als een belevenis wordt ervaren. Deze loopt vrijwel gelijk aan de verandering van de marketinggedachte. Hierover verwijs ik u graag naar: http://artikelen.foobie.nl/zakelijk/de-verandering-van-de-marketinggedachte/
De afgelopen jaren zijn ook webwinkels het inernet opgevlogen. Op deze manier proberen winkel de klant tegemoet komen. Op deze manier kan men kopen en verkopen onafhankelijk van tijd en plaats. Dit is zeer voordelig voor de klant. Op deze manier is de vergelijkingsmogelijkheid groot en je bent niet afhankelijk van openingstijden en plaats. Maar ook voor het bedrijf opzich heeft het uiteraard voordelen, naast eerder genoemde aspecten kan hij/zij ook zijn producten aan heel de wereld verkopen.
En als laatste wordt tevens het product steeds minder belangrijk, het merkconcept wordt steeds manifester. Een goed voorbeeld van merkconcept denken is die van de Whisky Jack Daniel’s. Daarbij manifisteren zij zich als volgt: Lynchburg is het dorpje waar Jack Daniel’s oorspronkelijk vandaan komt. In de campagne speelt de hele dorpsgemeenschap een rol. Je kunt er zelfs rondleidingen krijgen en de mensen ontmoeten. Hiermee verschaft Jack Daniel’s zich de nodige authenticiteit. Er komen bijvoorbeeld ook steeds andere (dure) soorten whisky’s in beperkte oplage op de markt waarvan de receptuur (toevallig) onlangs in de kelders van Jack Daniel’s ontdekt is. Maar volgende zijn ook goede voorbeelden van merkconcepten:
- Nike is geen sportmerk maar een lifestyle
- Axe is geen deo, maar een lokmiddel, als je de campagne mag geloven.
The more you spray, the more you get. - Johnnie Walker a true story
http://www.youtube.com/watch?v=WBle2l-MhWs