Hij wordt gezien als een van de meest invloedrijke rapartiesten allertijden. Helaas hebben we maar acht jaar van hem kunnen genieten, want hij werd in 1996 doodgeschoten. Toch stond hij dit jaar weer op het podium. Rapper Tupac kwam tot leven als hologram. Maar mag dit eigenlijk wel, want hij heeft hier zelf nooit toestemming voor gegeven
Door middel van eerdere uitvindingen werd uiteindelijk in 1962 het allereerste hologram gemaakt. De belangrijkste uitvinding kwam van Dannis Gabor, waarvoor hij de nobelprijs voor natuurkunde ontving in 1971. Dat is al heel wat jaren geleden, maar er wordt hard gewerkt om de techniek verder te ontwikkelen. Met succes, want onderhand verschijnen er zelfs hologramconcerten. Van anime figuren tot overleden artiesten.
Deze concerten met overleden artiesten is waar het de afgelopen tijd in het nieuws over gaat. Het gaat om de Amerikaanse rapper Tupac die al een aantal jaren dood is. In 1996 werd hij doodgeschoten. Ineens stond hij dit jaar toch weer op het podium van Coachella, een popfestival in Californië. Dat hologrammen bestonden wist iedereen en dat ze bijzonder zijn is meer dan duidelijk. Maar om nou personen tot hologram te verwerken die al overleden zijn is toch een apart idee. Wat je je af kan vragen is of het alleen ‘even wennen’ is, of dat het gewoon ontzettend respectloos is. Hologram zijn na je dood is namelijk geen keuze geweest voor de artiest. Het overkomt hem, of de naasten er nou toestemming voor hebben gegeven of niet.
Hologrammen in concertvorm, waarom niet? Belachelijk om naar een concert te gaan van een geprojecteerd beeld in plaats van een mens van vlees en bloed. En hoeveel mag zo’n concert dan wel niet kosten, want voor een gemiddeld concertkaartje leg je al snel zestig euro neer. Bekend in muziekstijlen als jazz is de improvisatie van muzikanten op elkaar. Iets wat natuurlijk niet mogelijk is met hologrammen. Nee, bijzondere techniek, maar zo’n concert daar ga je natuurlijk niet naartoe.
Daarnaast zijn er ook ontzettend veel mensen die het hier totaal niet mee eens zijn. Hologrammen in concertvorm, geweldig! Een fantastische techniek en helemaal anno 2012. Apart dat het kan, maar super vet om oog in oog te staan met muziekgrootheden die we helaas moeten missen. Een magische verschijning zou het zijn, wanneer we de King of pop Michael Jackson nog één keer de moonwalk zagen doen op het podium. Geld speelt geen rol wanneer je een concert kan bezoeken van je grootste idool na zijn of haar dood, terwijl je de droom had opgegeven hem of haar ooit nog eens te zien. Weliswaar als hologram, maar de ervaring lijkt zo ontzettend echt, dat je dat als echte fan niet kan missen.
Deze mensen lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. Wat je ervan vindt en of je er heen zou gaan is heel persoonlijk, waardoor er op die vragen uiteenlopend wordt geantwoord. Toch is iedereen, positief of niet, het weldegelijk over de belangrijkste vraag eens. Als we kijken naar de ethische kant van hologramconcerten met overleden personen is de hoofdvraag of het kan; ja of nee. Geld verdienen met mensen die er niet meer zijn, vinden we dat het mag of niet?
Waar er bij de rest van de vragen veel verschillende antwoorden waren, was het hier zo eenduidig. ‘Wordt er niet uberhaupt heel veel geld verdiend met mensen die allang zijn overleden?’, ‘Er worden ook nummers gebruikt die al van een overleden artiest zijn. Op die manier wordt er ook opnieuw geld verdiend door middel van de overledene artiest’ en ‘Als je dood bent kan je er toch weinig meer van vinden?’, zijn argumenten die door vele mensen worden gegeven. Hier komt bij dat je er volgens de meeste mensen ook iets bijzonders voor terug krijgt, vinden ook de mensen die er zelf nooit naartoe zouden gaan.
Tenslotte herinneren we je er nog even aan dat het niet zomaar met willekeurige mensen gebeurt natuurlijk. Voordat je na je dood op het podium zal verschijnen in de vorm van een hologram, moet je eerst zo bekend worden zodat mensen een kaartje zullen kopen om jou geprojecteerd te willen zien optreden. En voor mensen dat eenmaal doen.. Precies, daar moet wel een flinke muziek-carrière aan vooraf zijn gegaan wil het een magisch effect hebben. We kunnen dus stellen dat men het als eerbetoon zou moeten zien wanneer je blijkbaar zo groots bent dat je als artiest na je dood nog op het podium verschijnt.
Hologramconcerten met mensen die zijn overleden is iets nieuws. Iedereen denkt er dan ook anders over; geweldig of belachelijk, helemaal van nu of het mist improvisatie. De een vindt het een hype en de ander ziet het als de toekomst. Maar of we het nou leuk vinden of niet, we zijn het er over eens dat geld verdienen met hologrammen, en mensen die er niet meer zijn, geen grens overschrijdt.