blog placeholder
Het internetgebruik is in de afgelopen vijf jaar enorm veranderd. Op verschillende Social media websites als Facebook, Hyves en Twitter delen we meer over ons leven dan ooit. Naar schatting zijn zo’n 11 miljoen Nederlanders actief op Social Media. Toch is het niet allemaal zo onschuldig als weleens gedacht werd. Afgelopen najaar vroeg een meerderheid van de Tweede Kamer zelfs om een uitgebreid onderzoek en een visie van het kabinet over de privacy van gebruikers . 

Wanneer je een account aanmaakt op een Social Media site kun je niet anders dan akkoord gaan met de algemene voorwaarden; zonder het beroemde vinkje immers geen account. Het privacy beleid wordt niet heel erg verduidelijkt -erger nog- het blijft vaak een beetje vaag. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om deze voorwaarden niet te accepteren, maar dan plaats je jezelf al snel in een “niet sociale” positie.

Inmiddels is ook gebleken dat steeds meer gegevens van een account openbaar zijn gemaakt. Wijzigingen van het privacy beleid zijn aangebracht zonder de gebruiker van het account daarvan op de hoogte te stellen. Het is eigenlijk noodzakelijk dat de Social Media beperkt worden in het aantal keren dat ze deze wijzigingen aan mogen brengen en daar iedere keer opnieuw expliciet toestemming voor vragen van de gebruiker. Het  gaat natuurlijk om de eigen verantwoordelijkheid van mensen wat ze op deze media zetten, maar het lijkt er op dat de media niet aan zelfregulering gaan doen.

Verschillende Social Media zijn in opspraak geraakt doordat internetgebruikers (ook uitgelogd) gevolgd werden. Gebruikers van bijvoorbeeld Facebook kunnen een knop met “vind ik leuk” aanklikken. Via cookies wordt het internet van de gebruiker gevolgd. Cookies of magic cookies, zijn kleine beetjes informatie die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze informatie bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Hiermee kan op een eenvoudige manier informatie over de internetgebruikers bijge­houden worden. In de praktijk word je dan geconfronteerd met advertenties en aanbiedingen over producten die je bekeken hebt op internet. Op deze “agressieve” manier word je onbewust aangezet tot het doen van aankopen. Wellicht is er een mooie rol weggelegd voor het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB). Die heeft al eerder goed werk geleverd bij het aftappen van gegevens door providers.

Alles overziend is het zo dat de wetgeving rondom het beschermen van de privacy op het web achter de feiten aanloopt. Dat is ook wel logisch aangezien het gebruik van internet zo verschrikkelijk snel is gegaan. Gelukkig is er vanuit de politiek aandacht voor deze kwestie. Het wachten is nu op wetgeving op Nationaal en Internationaal niveau. Tot die tijd is het zaak om zelf goed op te letten!