Pleegkinderen komen vaak uit een onveilige situatie. Doordat ze al veel hebben meegemaakt zijn gedragsproblemen geen uitzondering. Hoe ga je daar als pleegouder mee on?
Negeren of structuur aanbrengen
Het is belangrijk om een gestructureerd plan te bedenken bij gedragsproblemen van het pleegkind. Een plan, dat consequent wordt uitgevoerd bij gedrag, dat niet wenselijk is. Het pleegkind moet weten wat de consequenties zijn van zijn gedrag. Dat zal hem uiteindelijk helpen om niet steeds in herhaling te vallen. Ik heb geleerd door mijn jarenlange werk met pleegkinderen, dat je een plan moet hebben. Beter een simpel plan dan geen plan.
Meestal krijg je het advies om slecht gedrag te negeren: Gewoon negeren, dan stopt het nare gedrag vanzelf, zegt men dan. Fout! Deze kinderen weten vaak niet eens wat goed gedrag is. Ze komen vaak uit een gezin waar alles mocht of waar ze voor zichzelf moesten opkomen. En meestal werden ze volkomen genegeerd door hun ouders. Dus zullen ze niet van negeren leren. Dit is het plan, dat ik meestal gebruik bij kinderen met gedragsproblemen:
Porbeer er achter te komen wat het probleem is
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vaak weten pleegouders niet eens goed wat er gebeurde en zien alleen het onwenselijke gedrag.
Het probleem oplossen en de gevolgen bespreken en uitvoeren
Bijvoorbeeld het stelen van spullen van een ander kind. Ga met het kind praten en geef hem een reden waarom stelen fout is. Vraag aan het kind om eens na te denken over later: Wat zou jij er van vinden als jouw kind spullen van een ander kind steelt? Dat zullen ze niet goed vinden. Wat zou jij voor straf bedenken als jouw kind het wel deed? Je zult versteld staan over hun antwoord. En streng dat ze zullen zijn! Dan terug naar het kind: stel een consequentie in als het weer gebeurt. Bijvoorbeeld: Je zult het altijd moeten teruggeven en je excuses moeten aanbieden. Is dat niet meer mogelijk, dan zul je nieuw moeten kopen van je eigen zakgeld.
Positief blijven
Bepaal altijd de consequenties afhankelijk van de leeftijd van het kind. Ook als het gedrag zich blijft herhalen zul je de gevolgen moeten blijven herhalen. Soms kun je het gevoel hebben, dat niets helpt, maar het is toch het beste om vol te houden. Blijf vooral positief. Zinnen als: Jij leert het ook nooit, zullen niet bijdragen tot goed gedrag. Wel kun je, als hij alles heeft teruggegeven, hem belonen met: Goed zo, wat niet van jou is hoort niet in jouw kamer. Jij hebt je eigen spullen. Wees creatief en eindig altijd met iets leuks, zodat er weer gelachen kan worden en het kind opnieuw een kans krijgt. Het onwenselijke gedrag van een kind is nooit persoonlijk bedoeld, maar een uiting van een probleem. Een kind, dat zichzelf heeft moeten redden in het leven moet helemaal opnieuw leren een volwassene te vertrouwen en zich over te geven aan de zorg van de pleegouder.