blog placeholder

De schilderijen van het wulpse zigeunermeisje met haar zwoele blik en haar mooie decolleté hangen in menige huiskamer of gang. Er zijn heel veel soorten en maten van schilderijen met een zigeunermeisje maar  het schilderij van Vicente Roso (1920-1996) wordt in het algemeen beschouwd als het oorspronkelijke schilderij in deze categorie.

Zigeunerin van Torino

Vicente Roso

Vicente Roso werd geboren als Roso Vicente Mengual Vinerós op april 15, 1920. Op zeer jonge leeftijd verhuisde hij met zijn ouders naar Madrid. In Madrid wordt hij aangetrokken tot de kunst en volgde hij de Hogeschool voor de Kunsten en Ambachten waar hij leerde tekenen en schilderen. Na de Burgeroorlog volgde hij een uitgebreide studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten van San Fernando, Madrid.

Florita

In 1943 publiceerde hij zijn eerste pagina’s met komische en andere illustraties in diverse tijdschriften als Flechas y Pelayos, Leyendas en Zas. In 1945, levert hij een aantal losse komische avonturen voor het tijdschrift Maravillas, waarin hij zijn persoonlijke esthetiek meer ontwikkeld. Daarna geeft de kleine uitgever Madrid Marisal Roso de opdracht voor verschillende covers en een schetsblok voornamelijk voor de Canguro en de Pelican serie.

Florita en zigeunermeisje

Als gevolg van deze serie vroeg uitgeverij Plaza hem in 1947 voor een nieuw project, de lancering van de comic El Coyote met diverse door de kunstenaar getekende realistische personages. De meest verrassende van de door Roso gecreëerde publicatie was het vrouwelijke personage Florita waar hij  zowel het script als de tekeningen voor maakte. Drie maanden nadat de comic El Coyote op de markt kwam begon uitgeverij Plaza veel brieven van lezers te krijgen die vroegen of de pagina’s van Florita konden worden verlengd. Dat was de doorbraak van de hoofdpersoon Florita.

Zigeunerin van Torino 3

De Zigeunerin van Torino

Naar aanleiding van het succes van de strip Florita kreeg Vicente Roso heel veel aanvragen voor schilderijen in de stijl van Florita. Vicente Roso vond de stripfiguur Florita echter niet geschikt als figuur voor een schilderij. Hij besloot daarom om Florita te schilderen als een zigeunermeisje met een  zwoele wulpse blik en een mooie decolleté. Dit bleek een goede zet te zijn want al snel behoorden zijn schilderijen met zigeunermeisjes tot de meest verkochte schilderijen. Zijn bekendste schilderij met de “Zigeunerin van Torino” is zelfs zo vaak gekopieerd dat het al jaren op iedere rommelmarkt voor een prikkie te koop is.

Zigeunerin van Torino 4