In haar lezing legt Jeanette Winterson uit waarom zij vindt dat kunst relevant is voor de huidige wereldsituatie.
Een samenvatting van het artikel De beker, het mes, de jas en de remedie van Jeanette Winterson[1]
In haar lezing legt Jeanette Winterson uit waarom zij vindt dat kunst relevant is voor de huidige wereldsituatie.
De beker
Kunst is geen doel maar een middel, dit compleet in tegenstelling tot religie en wetenschap. Kunst is eigenlijk de beker die de stromen van de wegwerpmaatschappij kan vasthouden. Hierdoor wordt er gezorgd dat bepaalde dingen niet weglekken en dat die dingen en aspecten hun waarden kunnen behouden.
Het is bovendien belangrijk dat mensen met ‘echte’ kunst in contact worden gebracht. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het volgens haar belangrijk dat kunst aan ieder individu wordt onderwezen. Op deze manier maken mensen kennis met echte kunst in plaats van met kunst die enkel en alleen door geld gevoed wordt.
Het mes
De huidige maatschappij is een informatiecultuur geworden waarin ons (te) veel taal en beeld aangeboden wordt. Het mes is de kunst als wapen tegen deze maatschappij. De goede kunst zorgt ervoor dat de vage beelden en geluiden verdwijnen en dat we weer echt gaan kijken naar beeld en echt gaan luisteren naar geluid. Echte kunst is puur en scherp genoeg om ons opnieuw te leren kijken en luisteren. Hierdoor wordt door de verwarring heen geprikt en wordt aan ons weer duidelijk wat we echt voelen.
{{extraAds}}
De jas
Kunst is niet iets dat je bekijkt en daarna weer buiten kan sluiten. Meestal blijft datgene dat je hebt gehoord, gezien of gelezen binnenin je zitten. Datgene dat overblijft is de jas: een bescherming die je om je heen kan slaan als de kunst zelf je wordt afgenomen of als je je niet goed voelt.
Bovendien biedt kunst de mens in een wereld zonder waarden een waardenstelsel waarin de mens centraal staat.
De remedie
Kunst kan ons voorzien van juist die behoeftes die we niet kunnen terugvinden in een kapitalistisch of communistisch systeem, kunst is namelijk voor zowel binnen als buiten. De remedie is hiermee dus gericht op én de maatschappij én de politiek.
[1] Oorspronkelijk verschenen onder de titel The Cup, the Knife, the Coat, the Remedy. Vertaald naar het Nederlands door Roland Fagel.