blog placeholder

In bijna alle artikelen over het gebruik van internet wordt geschreven over SEO, dat staat voor  Search Engine Optimization. In feite gaat het om zoekwoord vriendelijke tekst of zoekmachine optimalisatie, maar SEO klinkt nu eenmaal gewichtiger. Zo is er vraag naar SEO teksten, SEO tekstschrijvers en SEO website ontwerpers. Hoe ver moet je meegaan in deze SEO hype?

Hoe belangrijk is de tekst op een website?

Om maar eens een deur in te trappen, heel belangrijk. Dat wordt eigenlijk door niemand ontkend. Desondanks zie je regelmatig websites waarin de tekst niet leesvriendelijk is. Een aantal oorzaken daarvoor zijn o.m.:

  • Teveel tekst, waardoor de bezoeker voortijdig afhaakt.
  • Hinderlijk kleine lettertjes om maar zoveel mogelijk tekst in een pagina te kunnen proppen.
  • Tekst op de homepage die niet aansluit met wat er in de naam van de site of in de kop wordt gesuggereerd.
  • Tekst die niet gemakkelijk wegleest.
  • Een tekstpagina die doorspekt is met links met het risico dat de bezoeker velen daarvan gaat aanklikken en daardoor de weg naar jouw site kwijtraakt.
  • In het kader van het onderwerp van dit artikel, zoveel herhaling van zoekwoorden dat de bezoeker geïrriteerd raakt. SEO domineert de tekst in zo’n geval.

 

Hoe moet er daarbij omgegaan worden met SEO?

Laten we de afkorting SEO even vergeten en verder gaan met het begrip “zoekwoorden vriendelijke tekst”. Deze woorden zijn van groot belang voor de uitgever om zijn website door Google snel gevonden te laten worden en ook om hoog geplaatst te worden. Op de eerste plaats dient de opdrachtgever en de tekstschrijver en/of websitebouwer uit te zoeken welke kernwoorden belangrijk zijn. De opdrachtgever kent zijn branche het beste en zal hij/zij ook wel weten welke woorden zijn klantenkring gebruiken. Een hulpmiddel kan zijn om websites van collega’s te bezoeken om te zien of er zoekwoorden vergeten zijn. De Google zoekwoorden Tool kan hierbij een goede hulp zijn.

 

De volgende stap.

Er moet leesvriendelijke tekst komen en tevens moeten de zoekwoorden er in verwerkt worden op een wijze dat de lezer zich er niet aan ergert. Teksten dienen te worden onderverdeeld in blokken en per blok een koptekst met het zoekwoord dat ook terugkomt in de verdere tekst. Dit kunnen per blok ook meerdere zoekwoorden zijn, mits ze maar op natuurlijke wijze in de tekst zijn verwerkt. Een overdaad aan dezelfde zoekwoorden of combinatie van woorden draagt niet bij aan de leesbaarheid. Vergeet bovendien niet dat een bezoeker aan internet nagenoeg op dezelfde manier reageert als bij TV kijken. Als hem/haar iets niet boeit of aanstaat is het een kwestie van zappen naar de volgende site. Voor goede teksten geldt het volgende:

  • Ze zijn vlot te lezen.
  • Komen overeen met wat in de kop is aangekondigd.
  • Hebben een aangename lettergrootte.
  • De zoekwoorden zijn functioneel en niet hinderlijk ingepast.
  • Ze hebben een juiste lengte en voorzien van een goede indeling.
  • Ze staan in relatie met de bijgeplaatste afbeeldingen.

Een goede websitebouwer of tekstschrijver houdt rekening met deze punten, waardoor een klantvriendelijk product ontstaat. De benaming SEO schrijver is du niet op zijn plaats. Kies voor een schrijver die goed opgebouwde, boeiende en relevante teksten maakt en tevens zoekwoorden optimalisatie daarin toepast.

 

Zonder goede tekst stelt SEO niet veel voor.

De eigenaar van de website wil vanzelfsprekend zoveel mogelijk bezoekers trekken. Om dat doel te bereiken staat een goede tekst (content) voorop. De bezoekers interesseert die zoekwoorden voor geen millimeter. De kunst is dus om op een natuurlijke wijze de zoekwoorden in koppen en teksten te verwerken. Daar zijn beide partijen mee gediend, de website eigenaar en de bezoekers. Vergeet niet dat een bezoeker goed geïnformeerd wil worden en niet op zoek is naar zoekwoorden. Voor een bezoeker is een zoekwoord alleen een hulpmiddel om bij de betreffende selectie van websites terecht te komen.

Mijn vriend de klant.