blog placeholder

De meeste advertenties hebben er een begeleidende tekst bij met een klein beetje informatie over het product of de organisatie. Het laatste dat je moet doen is die tekst overnemen en daar je artikel van maken. Niet alleen omdat gekopieerde artikelen niet zijn toegestaan natuurlijk, ook het herschrijven in je eigen woorden is vaak geen goed idee.

In dit artikel zal ik proberen uit te leggen waarom je niet simpelweg het product moet gaan beschrijven maar naar het onderwerp toe moet schrijven.

Het overnemen van de advertentie

Als je de tekst van 1 of 2 alineas die bij de advertentie hoort gaat ‘Googlen’ dan zal je zien dat die tekst al honderden keren op het internet te vinden is. Allereerst heeft de adverteerder (bijvoorbeeld Wehkamp) zelf al wel een website met die tekst erop.

Als tweede hebben tientallen (misschien wel honderden) websites die advertentietekst al automatisch overgenomen met een programma. 

Als jij letterlijk de advertentietekst overneemt en je artikel zou al door Foobie worden goedgekeurd dan verschijn jij nooit en te nimmer in de top 20 resultaten want je bent de zoveelste die hetzelfde te vertellen heeft.

Het herschrijven van de tekst

Je zou misschien in eerste instantie denken dat het een idee is om die tekst in je eigen woorden te herschrijven en in sommige gevallen is  dat natuurlijk een uitstekend idee. In de meeste gevallen kan je dat beter ook niet doen. Het beste dat je kan doen is naar het onderwerp toe schrijven.

 Naar het onderwerp toe schrijven

Als je een advertentie hebt gevonden van een specifieke mobiele telefoon (bijvoorbeeld de iphone) dan zou je in je eigen woorden een leuke duidelijke beschrijving kunnen schrijven van het toestel. Als je zelf heel erg thuis bent in wat je doet dan kan je daar misschien heel veel mee bereiken maar denk eens aan het volgende.

Iemand die met Google zoekt naar “iphone” zal waarschijnlijk in eerste instantie de website van Apple krijgen. Op de 2e, 3e, 4e, 5e en 120e plek zal je waarschijnlijk een hele zooi webwinkels te zien krijgen en product vergelijking sites met reviews. De kans dat jouw artikel met een kleine beschrijving van de iphone op de aller eerste plek in Google komt is vrijwel niet bestaand.

In de meeste gevallen kan je beter naar het onderwerp toe schrijven.

Naar het onderwerp toe schrijven

Stel je voor dat je een leuke advertentie hebt gevonden van een zonnebrand creme setje waar jij wel graag iets bij wilt schrijven. Net als voor de iphone geldt dat als iemand letterlijk dat specifieke product invult in Google dat hij beslist niet bij jouw artikel terecht komt tenzij je ervaring hebt met SEO en andere manieren om je artikel onder de aandacht te brengen en hoger te laten verschijnen in de zoekmachine.

Schrijf in plaats daarvan bijvoorbeeld een artikel 10 tips tegen verbranden of 10 tips om mee te nemen op vakantie en raad het product subtiel in de tekst aan. Ook kan je aan het einde van je artikel een lijstje geven van producten die mogelijk interessant zijn voor de lezer.

Bij een iPhone geldt hetzelfde, je kan beter een sterk artikel iPhone of Android? schrijven die de verschillen bij na gaat en voor zowel de iPhone als een Android toestel een passend linkje toont. De bezoeker kan dan op basis van jouw tekst zelf besluiten wat hij doet.

Als iemand in Google typt verzekering van de dela dan zal hij ook niet op jouw artikel uitkomen. Het eerste resultaat is zeer waarschijnlijk de dela zelf! Schrijf in plaats daarvan 10 dingen om aan te denken bij het afsluiten van een verzekering en de bezoeker vraagt goed geinformeerd misschien wel een offerte aan.

Als je een artikel schrijft dat niet direct gaat over de advertentie maar er wel direct aan gerelateerd is dan heb je niet alleen meer vrijheid in hoe je je artikel vormgeeft maar je hebt natuurlijk ook ruimte om de bezoeker lekker te maken en met bepaalde dingen een gevoel van herkenning op te wekken.

Advertenties zijn TIJDELIJK

Het is heerlijk aan Google Adsense dat er automatisch een blokje met advertenties wordt getoond bij je artikelen met relevante advertenties. Je hoeft daar geen reet voor te doen en je artikel zal altijd kunnen blijven staan.

Als je bezig gaat met affiliate marketing dan moet je begrijpen dat elke advertentie maar een bepaalde periode loopt. Een bedrijf wil een product aan de man brengen en na een tijdje stoppen ze daarmee. Wanneer een advertentie stopt verdien je er geen geld meer aan als je een bezoeker doorstuurt.

Ook bij Google Adsense starten en stoppen er de hele dag advertenties, geen enkele adverteerder adverteert “voor altijd”. Elke dag besluiten duizenden adverteerders tevreden dat ze er eventjes genoeg van hebben en elke dag melden zich duizenden nieuwe adverteerders aan. Het voordeel bij Adsense is echter dat je daar zelf geen rekening mee moet houden en er automatisch lopende advertenties bij je artikel worden getoond.

Houd ook rekening met Google Adsense

Als je een artikel schrijft waarin je alleen maar 1 product aan de man probeert te brengen zullen er natuurlijk ook Adsense advertenties bij komen te staan.

Je bent misschien heel fanatiek bezig met affiliate marketing omdat daar goed mee te verdienen valt maar vergeet niet dat je nog steeds kan verdienen aan Google Adsense. Een begeleidend artikel met “10 tips over/voor/tegen” is nog steeds nuttig als een advertentie is verlopen en op die manier verdien je ook nog een beetje aan de Adsense.

Conclusie

Kopieer niet letter de tekst van de adverteerder. Die is al 1000 keer in Google te vinden en jouw artikel stijgt daar waarschijnlijk niet bovenuit.

Herschrijf de advertentietekst niet in je eigen woorden zonder daar iets van jezelf aan toe te voegen, het hershrijven van de tekst leidt tot hetzelfde. De meeste mensen die “iPhone kopen” intypen komen niet op jouw artikel uit.

Als je naar het onderwerp toe schrijft dan heb je meer vrijheid in hoe je de bezoeker zijn/haar interesse wekt en eventueel gevoel van herkenning op kan wekken.

Als je artikel niet simpelweg een advertentie is met een linkje erbij dan is het artikel nog steeds nuttig als de adverteerder gestopt is. Je kan dan een alternatieve bijpassende advertentie zoeken. Heb je een artikel geschreven met 10 tips tegen zonnebrand creme en is de adverteerder er tijdelijk mee gestopt? Geen probleem toch? Zoek er gewoon een bijpassend ander soortgelijk product bij en hoef je niet het hele artikel te herschrijven.

Bij je artikelen wordt nog steeds Google Adsense getoond. Houd daar ook rekening mee. Je kan heel specifiek en gericht gaan schrijven om 1 product te promoten maar vergeet niet dat je misschien wel dubbel zo goed verdient als je artikel ook geschikt is om Adsense bij te tonen. Wie weet heeft de bezoeker misschien geen interesse in het product dat jij aanbiedt maar wel in een soortgelijk product dat hij vindt in een Adsense advertentieblok.

Je kan meerdere affiliate links in 1 artikel plaatsen, er is geen limiet. Als jij een artikel schrijft met de top 10 telefoons dan zou je voor elk van die telefoons een affiliate link kunnen plaatsen en op telefoons zit vaak een hoge vergoeding, waarom zou je je beperken tot 1 adverteerder per artikel?

Vragen

Voor mij is het allemaal al zo klaar als een klontje dus het kan heel goed zijn dat ik af en toe wat vergeet te vertellen.

Mocht je nou een vraag hebben, laat gerust een reactie achter onder dit artikel. Ik wil mensen de komende tijd zo veel mogelijk gaan begeleiden en als iemand een goede vraag stelt dan zal ik daar een artikel over schrijven of een reactie plaatsen.

In ieder geval heel veel succes, ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal gaan doen!!