Je wilt zelfstandig aan de slag en je realiseert je dat de hele wereld vol zit met mogelijkheden. Overal wordt er geroepen dat tegenwoordig met computers alles mogelijk is en dat iedereen zomaar voor zichzelf kan beginnen. Het lijkt je wel wat en je gaat enthousiast op zoek naar de mogelijkheden.
Als je op het internet gaat zoeken naar hoe je geld kan verdienen dan vind je vrij snel informatie over artikelen schrijven en het bezig houden met advertenties en affiliates. Systematisch doorschrijven over de meest uiteenlopende onderwerpen en zelf maar met onderwerpen komen. Met best wel een aantal weken of maanden die voorbij gaan voordat je wat begint te verdienen is dit niet voor iedereen motiverend en dat heeft invloed op de hele houding waarmee je schrijft.
De manier waarop je aan de slag gaat, waar je over schrijft en eigenlijk je hele houding en doel spelen een grote rol bij het behalen van resultaten. Dat betekent dat je het schrijven van artikelen leuk moet maken voor jezelf of een manier moet vinden om je vaardigheden op een manier te gebruiken die je leuk vindt. Kan dat eigenlijk wel?
Er wordt op het internet alsmaar aangemoedigd om informatieve artikelen en recensies te schrijven in de hoop dat zo veel mogelijk mensen een advertentie bezoeken of een product aanschaffen. Je merkt dat het ene onderwerp beter verdient dan het ander en je gaat uizoeken welke onderwerpen goed verdienen. Overal waar je komt worden je links en advertentiemateriaal aangeboden dat je kan gebruiken in je artikel en in eerste instantie heb je het gevoel dat je in een zee met mogelijkheden bent beland.
Je snapt hoe het ongeveer werkt en je probeert van start te gaan door wat artikelen te schrijven. Misschien heb je zelf wel wat aanvullende advertenties opgezocht voor in je artikel. Je eerste aantal artikelen zijn leuk en enthousiast en terwijl je je verdiept in de best verdienende onderwerpen kom je al snel op een punt uit waarbij je weinig tot geen bezoekers krijgt op je artikelen. Je merkt dat je zuiver informatieve artikelen moet schrijven. Ze vragen om product recensies en je leest letterlijk het voorbeeld dat een artikel over het afsluiten van de juiste verzekering beter converteert dan een artikel over je konijn.
Wat je in feite al gauw aan het doen bent is marketing. Wat een fantastische manier om langzaam een inkomen mee te verdienen leek is ineens een grijze koude manier om mensen over te halen een product aan te schaffen. Dit is niet wat je had verwacht van het schrijven van artikelen.
Ik wil iedereen uitdagen deze veel gebruikte aanpak in strategie in twijfel te trekken want als jij echt de amibitie hebt om zelfstandig (!) geld te verdienen op het internet dan zal je ambitieus en met enige strategie aan de slag moeten en niet hopen dat je geld verdient als je maar genoeg mensen een advertentie onder de neus weet te drukken.
Als je niet genoeg bezoekers op je artikel krijgt dan ga je je verdiepen in SEO en dan merk je dat je bepaalde keywords in je artikelen moet gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat ze beter verdienen en beter vindbaar zijn in Google. Woorden als gratis, veilig, voordelig en betrouwbaar zijn dan woorden die worden aangeraden. Dit maakt het proces alleen nog maar grijzer en levenlozer. Je bent nu los van alle advertenties zelf ook nog eens bezig met het adverteren van je eigenlijk artikelen.
Denk jij dat mensen je artikel gaan delen op Facebook als jij een recensie schrijft van een stofzuiger? Natuurlijk komen er advertenties van stofzuigers bij een stofzuiger artikel maar denk je niet dat er tien duizend stofzuiger recensies op het internet te vinden zijn? Is jouw recensie van die stofzuiger zo ontzettend bijzonder dat Nederland het massaal gaat tweeten als jij er een linkje onder zet “deel dit met je vrienden!”.
En toch wordt overal op het internet gepraat over systematische manieren om producten en diensten aan te bieden alsof het de gouden manier is om je dromen waar te maken. Ik wil hiermee niet aangeven dat deze manieren niet werken en ik heb er zelf best wel een zakcentje mee verdiend maar deze manier van werken zorgt niet voor de resultaten die ze op thuiswerk websites beloven.
Mensen reageren goed op producten, diensten en artikelen waar ze van opleven. Artikelen waar ze wat aan hebben of een positieve reactie geeft. Ik wil je uitdagen om te stoppen met het schrijven van artikelen met als primaire doel om geld te verdienen. Schrijf in plaats daarvan vanuit een positie waarin je echt voor nuttige informatie wilt zorgen en een bijdrage wilt leveren aan het grotere geheel. Als jouw artikel echt nuttig is of mensen er echt van opleven dan zal het zich automatisch verspreiden want mensen verspreiden automatisch dingen die ze leuk vinden.
Ga en blijf zo veel mogelijk lezen of de meest uiteenlopende onderwerpen. Ga niet op zoek naar onderwerpen om over te lezen met in je achterhoofd de advertentie opbrengsten maar ga lezen over dingen waar je zelf wat aan hebt en die je helpen of inspireren om dat te vertalen naar andere mensen toe. Als je een weerstand voelt en geen zin hebt om enthousiast van alles te gaan lezen dan gaat het je niet lukken om je doel te bereiken.
Ga de deur uit! Ga naar een festival, neem je vrienden mee. Ga naar een grote markt of een kermis, neem een camera mee en maak foto’s. Als je dag in en dag uit thuis werkt dan is het enorm belangrijk dat je zo veel mogelijk de deur uit gaat om inspiratie op te doen. Het kan gaan om een simpele wandeling in het park en het hoeft geen geld te kosten. Schrijf als je naar een festival bent toegeweest bijvoorbeeld achteraf een soort van tijdschrift artikel over het evenement, kom enthousiast over, laat zien dat je er geweest bent en mensen zullen je artikel automatisch doorsturen naar anderen.
Het maakt niet precies uit waar je over schrijft, wat voor inhoud je deelt of hoe je dat precies presenteert. Zorg dat je echt waarde toevoegt aan de wereld. Geef mensen tips bij sociale ongemakkelijkheden of leg ze uit hoe ze een scooter of auto repareren. Een hele goede manier om na te gaan of je de juiste themas kiest is door jezelf te plaatsen in de bezoeker van jouw artikel of website. Denk jij dat iemand jouw artikel zal lezen als hij/zij het tegenkomt op Google of sociale media? Zou jij het zelf lezen?
Wederom is het zo dat als je advertentieteksten en recensies van zo duur mogelijk producten schrijft het antwoord op deze vragen heel waarschijnlijk een nee is en je aan het schrijven bent met als doel om geld te verdienen.
Als mensen de dingen die jij deelt met de wereld als nuttig beschouwen dan delen ze dat automatisch en verdien je er uiteindelijk wel geld mee. Geld komt vanzelf naar diensten en producten die meerwaarde hebben in de wereld. Het duurt dan nog steeds een redelijke tijd voordat je financieel onafhankelijk bent maar niemand wordt zomaar rijk in 1 nachtje. Geld verdienen op het internet is niet 1 simpele stap, het is een combinatie van allemaal kleine stappen die je hebt genomen om daar te komen.
Maak een Facebook pagina of een Twitter pagina. Deel je inhoud met anderen. Als je direct dingen bij jezelf denkt als “social media is niks voor mij” of “facebook boeit me niet zo” of “dat wil ik pas later” dan ben je opnieuw met de verkeerde instelling aan het ondernemen. Mensen die echt een succes bereiken en een inspiratie zijn voor anderen van wat er allemaal mogelijk is zien deze diensten alleen maar als middelen om meer mensen te bereiken en te helpen.
Leef hardop! Ik heb Jochem Stoel een status update zien doen waarin hij mensen uitnodigt om je aan te sluiten bij de nieuwe Foobie groep op Facebook. Doe dat ook! Deel je ervaringen met anderen. Vertel waar je over schrijft en welke resultaten je hebt bereikt. Wees niet passief. Draag bij aan de community door jouw bevindingen te delen met anderen. Niet alleen inspireert het jezelf om je ervaringen te delen, het motiveert ook iedereen om net zo fanatiek aan de slag te gaan.
Reageer op de artikelen van anderen en deel de artikelen van anderen. Mensen die alleen maar gericht zijn op het verdienen van geld en hopen dat hun artikel vanzelf een wereldsucces wordt halen het niet. Laat zien dat je enthousiast bent over wat andere mensen doen. Geef ze tips en vraag om tips. Wees betrokken bij anderen en andere mensen zullen je steunen. Dit betekent natuurlijk helemaal niet dat je neurotisch alles moet gaan ‘liken’ en delen wat iedereen doet maar laat zien dat je interesse hebt.
Richt je niet op het product maar richt je op je doelgroep. Dit is een van de meest belangrijke tips die ik je wil meegeven. Niet alleen is het belangrijk om je te richten op maken van dingen waar mensen wat aan hebben, het is heel belangrijk om na te gaan welke mensen dat zijn. Denk bij het kiezen van onderwerpen voor een artikel niet bij jezelf welke goed verdienende onderwerpen jij veel over zou kunnen schrijven maar denk aan welke onderwerpen je het liefst over schrijft en voor welke groep mensen jij nuttig bent.
Je informatie zal nooit waardevol of relevant zijn voor iedereen. Sommige onderwerpen richten zich speciaal op 1 hele specifieke groep mensen met een specifiek probleem of situatie. Richt je juist op die mensen. Die mensen zijn jouw doelgroep, daar zit jouw potentie.
Gebruik bij het delen van je artikel de juiste tekst. “Lees in dit artikel meer informatie over …” is een hele slechte maar veel gebruikte manier. Geef de gebruiker of bezoeker in plaats daarvan slechts 1 handige tip of advies en verwijs naar aanvullende informatie in je artikel. Als je bijvoorbeeld hebt besloten om te schrijven over voedselproducten en de invloed op mensen hun gezondheid, vertel dan als tip dat het eten van bepaalde soorten producten goed of slecht voor je is en waarom. In de marketing wereld wordt dit information based marketing genoemd. Als er een linkje voorbij komt en in de beschrijving staat al iets waar iemand heel erg wat aan heeft dan zullen ze enhtousiast kijken wat je nog meer te vertellen hebt.
Geloof erin. De meeste mensen gaan gillen wanneer je deze uitspraak doet maar dat is niet nodig. Als je ergens vertrouwen in hebt dan heeft dat invloed op de hele houding waarmee je het aanpakt. Als je vertouwen en motivatie hebt dan straal je dat bewust (en onbewust) ook uit als persoon en zelfs in je artikelen. Het reflecteert zich in de manier waarop je met anderen communiceert als je je bevindingen deelt.
Neem je tijd om een artikel te schrijven en neem de tijd om iets zelfstandigs op te bouwen. Accepteer dat het maar zo een jaar kan duren voordat je helemaal zelfstandig bent. Verwacht niet dat dat zomaar in 1 nachtje gebeurt. Ga voor jezelf na hoe veel tijd je hebt om bezig te gaan en neem die tijd ook. Als je weinig tijd hebt of weinig tijd kan maken wordt de reis ook een stuk moeilijker en langzamer. Ga voor jezelf na hoeveel tijd je verpest aan andere dingen en maak een heel simpel schema om elke dag eventjes bezig te gaan met wat je doet. Dat hoeft maar een half uurtje of een uurtje te zijn, je hoeft helemaal geen heel artikel te schrijven in dat halve uurtje maar je maakt er op die manier een gewoonte van en je zal merken dat je het vaker wilt gaan doen.
Wees bereid te investeren in wat je doet. Als je zelfstandig bezig gaat dan wil dat zeggen dat je zal moeten investeren in jezelf. Denk hierbij niet aan betaalde advertenties en links om je artikel te promotem of allemaal van dat soort zaken. Denk hierbij aan een notitieblok, een smartphone om fotos te maken, een whiteboard aan de muur met enkele aantekeningen voor jezelf of simpelweg een appel als je honger hebt. Ook het lezen van een boek of het bezoeken van een museum is een investering en vaak in de praktijk ook nog eens heel gezellig. Zorg dat als je thuis werkt dat je omgeving opgeruimd en netjes is en je omringd bent door dingen waar je inspiratie van krijgt.
Als laatste wil ik nogmaals benadrukken dat je contact zal moeten zoeken met anderen die dit ook doen. Financieel onafhankelijk worden gebeurt niet in 1 nacht maar het lukt mensen ook moeilijker alleen. Deel je ervaringen met anderen, wees betrokken en laat ook een reactie achter bij dit artikel want ik vind het oprecht fantastisch om jullie ervaringen en vragen te horen. Werk ook samen met anderen, doe elkaar een plezier. Plaats een linkje naar elkaars artikelen, doe het samen!
Ik hoop dat dit artikel enig inzicht heeft gegeven in bepaalde aspecten en zaken. Mijn boodschap in dit artikel is dat dit artikel in feite op de meeste websites niet wordt toegelaten als informatief artikel. Op de meeste websites waarop ik schrijf zal dit artikel worden afgekeurd maar in de praktijk krijg ik veel betere resultaten bij dit artikel dan bij een saaie grijze recensie over de goedkoopste en voordeligste gratis betrouwbare verzekering.