blog placeholder

Op 25 april 2008 heeft Nintendo het spel Wii Fit in Nederland uitgebracht voor hun eigen console, de Wii. Met 14 miljoen verkochte exemplaren is het een groot commercieel succes.

 De Wii Balance Board

Wii Fit is de eerste videogame die gebruik maakt van de Wii Balance Board. Dit is een wit apparaat met het uiterlijk van een personenweegschaal. De Balance Board maakt gebruik van een aantal druksensoren, waarmee het het lichaamsgewicht en de drukverdeling kan berekenen, als er iemand op gaat staan.

Het spel zelf

Gameplay

Zoals de naam al impliceert, is Wii Fit in feite een fitnessgame. Het spel laat je 48 verschillende oefeningen doen die op een of andere manier goed zijn voor je lichaam. Deze oefeningen zijn onder te verdelen in 4 verschillende groepen:

  • Yoga-oefeningen;
  • Balansoefeningen;
  • Aerobicsoefeningen;
  • Spieroefeningen.

Al deze oefeningen worden op het scherm eerst voorgedaan door een digitale ’trainingscoach’, waarna je je zelf moet uitvoeren, al staande op de Balance Board. De druksensoren registreren je verrichtingen en sturen die vervolgens door naar je Wii, welke je resultaten op het scherm laat zien.

Grafieken en het repeterende karakter van Wii Fit

De bedoeling van Wii Fit is dat je dagelijks even het spel opstart zodat het je BMI (Body Mass Index) kan meten, nadat je je lengte hebt opgegeven. Vervolgens besteed je ongeveer een half uur aan een aantal oefeningen. Elke keer als je dit gedaan hebt zal Wii Fit je resultaten invullen in grafiekjes; hiermee is duidelijk te zien of je vorderingen maakt. Dit heeft voor vele mensen een stimulerend karakter, aangezien men nu eenmaal beter wil worden in dingen. Dat dit gebeurt door oefeningen die noch langer, noch moeilijker worden, heeft hier ook zeker mee te maken. Op deze manier wordt de speler aangemoedigd om vooral door te gaan met zijn dagelijkse ’training’, en hier een betere lichaamsconditie aan over te houden.

Nintendo heeft overigens gemeld dat Wii Fit volstrekt niet genoeg is om je lichaam in een betere toestand te krijgen, maar dat het wel helpt, en in combinatie met een goede levensstijl búiten Wii Fit, inderdaad je lichaamsconditie kan verbeteren.

Touch! Generations

Wii Fit is onderdeel van het Touch! Generations merk. Dit is een verzameling van Nintendogames, ontwikkeld voor de Nintendo Wii en de Nintendo DS. Touch! Generation games worden gekenmerkt door het feit dat ze bedoeld zijn voor een breder publiek dan alleen de ‘normale’ gamers. Waar de meeste andere games intimiderend en ingewikkeld over kunnen komen voor een leek in de ‘gamewereld’, doen deze games juist hun best om toegankelijk te zijn. Dit gebeurt door verschillende aspecten van de spellen. Zo worden alle Touch! Generations games gekenmerkt door een simplistisch, minimaal uiterlijk. Ook wordt het in al deze games gestimuleerd om elke dag maar eventjes het spel op te pakken, in plaats van dat het het fijnste is om één of meerdere uren aan een stuk te spelen, zoals bij conventionele videogames. Op deze manier is het ook voor volwassenen, die vaak minder tijd hebben dan de jongeren en adolescenten die de normale doelgroep vormen, makkelijk om te beginnen aan een game. Ten derde hebben alle spellen in deze serie een simpele besturing. Dit in tegenstelling tot veel andere games, waar vaak vele knoppen gebruikt moeten worden. In dit licht vallen de DS en de Wii eigenlijk ook onder de Touch! Generations serie, aangezien beide spelcomputers uitermate geschikt zijn voor games met een simpele besturing. Immers, het touchscreen van de DS en de bewegingsgevoelige ‘afstandbediening’ van de Wii eisen geen enkele voorkennis met games, zoals bij de controllers van andere spelcomputers zoals de Xbox 360 en Playstation 3 het geval is.

Andere games in de Touch! Generations serie zijn Big Brain Academy, Wii Sports, Wii MusicDr. Kawashima’s Brain Training en Nintendogs.