blog placeholder

Na het denderende succes van het spel Star Wars: the Force Unleashed voor de PlayStation 3, was het lang wachten op het vervolg. In dit artikel beschrijf ik de positieve en negatieve punten van deze opvolger. Heeft de game de hoge verwachtingen waar gemaakt?

Het verhaal

Voor de echte Star Wars fan maakt de kwaliteit van de game meestal weinig uit, het verhaal doet er het meeste toe.

Helaas voor de echte fans is Star Wars: the Force Unleashed 2 op dit vlak niet bepaald sterk. Een echte toevoeging aan de story line zoals deze door de films en games heen loopt is het niet. Waar deel 1 nieuwe inzichten gaf over het uitroeien van de laatste overgebleven jedi en de groei van the empire tussen de 3e en 4e film, brengt dit deel weinig nieuws.

Het verhaal in de 2e game gaat voornamelijk over Starkiller en diens liefde voor Juno. Hoewel Starkiller (vermoedelijk) sterft in het eerste deel, keert hij terug. Volgens Darth Vader als kloon ter vervanging van de originele Starkiller. Of dit echt zo is blijft onduidelijk. De game bestaat uit het achterna reizen van Juno om haar te vertellen van je terugkeer, maar het verhaal eindigt totaal onverwacht na 9 levels, zonder dat er veel duidelijk is geworden over waar je nu eigenlijk de afgelopen 6 a 7 uur mee bezig bent geweest.

 

De gameplay

De gameplay is ten opzichte van het eerste deel weinig veranderd. De force krachten zijn nog hetzelfde. Door het verslaan van vijanden en het vinden van holocrons verdien je force points, waarmee je force upgrades kunt kopen.

Al direct vanaf het begin heb je echter de mogelijkheid TIE fighter beet te pakken met Force grab en ze in elkaar te vouwen, onafhankelijk van je force grab niveau. Op de doorsnee vijanden hebben de upgrades als voornaamste effect dat ze meer schade doen, of dat je meer vijanden tegelijk kunt raken.

Het hack and slash element word regelmatig verstoort door wat grotere vijanden, zoals AT-ST’s en verschillende robots. Deze vijanden zijn eerder irritant dan leuk om te verslaan. Voor iedere vijand is geld dat er een speciale manier is om hem te verslaan, resulterend in een soort interactief filmpje waarin je op bepaalde knoppen moet drukken. Dit gaat snel vervelen.

De vijanden worden over het algemeen erg makkelijk verslagen (op de normale moeilijkheidsgraad) en zelfs Darth Vader buigt na een langdradig gevecht toch erg makkelijk.

 

De keuze tussen goed of kwaad?

Waar veel Star Wars games gebruik maken van de vraag van gamers om zelf de game te kunnen beïnvloeden, laat the Force Unleashed 2 ook hier een aardige steek vallen. Na het zonder moeite doorlopen van het spel en het verslaan van Darth Vader krijg je de keuze hem wel of niet te doden.

Wie de 4e, 5e of 6e film heeft gezien weet dat je keuze eigenlijk niet uitmaakt. Het enige dat de keuze inluid is 1 van de 2 film eindes van de game en de aftiteling.

Een grote teleurstelling qua verhaal maar ook qua gameplay, aangezien je een behoorlijk deel van de force upgrades die je kunt aanschaffen nog niet hebt kunnen kopen. Hiervoor zul je de game dus waarschijnlijk nogmaals moeten spelen.

 

Conclusie

Mijn conclusie is dan ook dat Star Wars: the Force Unleashed 2 een matige game is die weinig nieuws weet te brengen op het gebied van gameplay en nauwelijks iets toevoegt aan de Star Wars saga. Het verhaal laat veel ruimte over voor een vervolg, maar ik hoop dat de ontwerpers bij het maken van het derde deel de $ tekens in de ogen verruilen voor wat meer innovativiteit.