Ik hoorde voor de radio het bericht “gratis spelletje Candy Crush verkocht voor 6 miljard dollar” en vroeg me meteen af, “hoe is het mogelijk dat een gratis spelletje zoals Candy Crush Saga wordt verkocht voor 6 miljard dollar?”. Na enig onderzoek op internet blijkt echter dat niet het gratis spelletje Candy Crush Saga verkocht is voor 6 miljard dollar maar de producent van het gratis spelletje Candy Crush Saga, het Zweedse computerspelbedrijf King Digital Entertainment plc.
Wie betaald er voor het gratis spelletje Candy Crush Saga?
Op Wikipedia lees ik dat in het eerste kwartaal van 2012 King Digital Entertainment plc met al zijn gratis online spelletjes 30 miljoen unieke actieve maandelijkse gebruikers had en dat dit aantal eind 2013 al tot 408 miljoen actieve maandelijkse gebruikers was gestegen. Volgens emerce.nl steeg dit vervolgens in 2014 naar 495 miljoen actieve maandelijkse gebruikers maar is het aantal actieve maandelijkse gebruikers in 2015 gedaald naar 474 miljoen. Naar schatting de helft van het aantal actieve gebruikers komt voor rekening van het spelletje Candy Crush Saga. 97,7% van de King Digital Entertainment plc gebruikers speelt de spelletjes gratis dus de verdiensten worden gegenereerd door 2,3% van de gebruikers. Dit zijn er dus momenteel zo’n 10 miljoen. Deze betalende gebruikers spenderen per maand gemiddeld € 21,80 per persoon aan de spelletjes van de King Digital Entertainment plc., dit is totaal zo’n 21,8 miljoen. De helft daarvan, 10,9 miljoen, komt voor rekening van het spelletje Candy Crush Saga.
Waarom betalen mensen voor Candy Crush Saga?
Op wikipedia.org – Candy_Crush_Saga kun je lezen hoe het spelletje Candy Crush Saga gespeeld wordt. Kort samengevat gaat het spel als volgt. De bedoeling van het spelletje Candy Crush Saga is zoveel mogelijk levels te halen. Dit doe je door verrassende combinaties met zes verschillende soorten snoepjes te maken. Hierbij speel je in het ene level om zoveel mogelijk punten te halen en in een ander level door alle gelatine weg te spelen. Hierbij zijn er diverse combinaties van snoepjes mogelijk die je helpen bij het spelen van een level. Als je een level niet haalt kost het je een leven. Je krijgt bij aanvang 5 levens, dit is tevens het maximum aantal levens wat je kunt behouden. Gedurende het spelen verlies je altijd levens maar iedere 30 minuten krijg je er automatisch weer een leven bij zodat je altijd weer door kunt spelen. Als een speler dit te lang vindt duren kan hij of via Facebook extra levens vragen aan vrienden of levens kopen. Met deze aankopen van ongeduldige spelers verdiend de eigenaar van Candy Crush Saga momenteel dus 10,9 miljoen per maand.
Waarom wordt er zoveel geld verdiend met zoiets nutteloos als gratis Candy Crush Saga?
De meeste mensen zullen Candy Crush Saga en andere Games niet direct vergelijken met Heroïne, LSD, Alcohol, Films, Muziek en andere zaken die er voor zorgen dat je tijdelijk niet hoeft na te denken over het werkelijke leven maar toch horen zij hier thuis. Al deze zaken dienen om tijdelijk te vluchten uit de dagelijkse zinloze sleur die de werkelijkheid voor veel mensen is en daar hebben deze mensen dus geld voor over.