De grootste fout die je als winkelier kunt maken is streven naar meer winst door middel van meer omzet en een lagere marge. Hoe kun je deze fout voorkomen en wat zijn de voordelen daarvan?
Introductie:
Je verkoopt producten die ieder ander ook kan verkopen. Tot voor een paar jaar geleden kon je op deze niet exclusieve producten vrij eenvoudig een goede marge maken zonder dat dit ten koste ging van de hoeveelheid verkochte eenheden. Maar de laatste jaren lopen de hoeveelheid verkochte eenheden in alle non-food detailhandelszaken gestaag terug. De oorzaak daarvan is net zo eenvoudig als dat het moeilijk is om op te lossen. Er komen gewoon steeds minder mensen in de winkels. Als reactie daarop verzinnen winkeliers de gekste dingen om de mensen naar hun winkel te lokken. Kosten nog moeite worden gespaard en dat gaat helaas ten koste van hun marge. De kosten om een klant binnen te lokken moeten namelijk betaald worden uit de marge van de producten en omdat de verkoopprijs niet om hoog kan gaat de omzet wel omhoog maar wordt er nauwelijks meer verdiend aan de toegenomen klandizie.
Rekenvoorbeeld:
Het betreft de verkoop van een seizoen product wat ongeveer 3 maanden verkocht wordt. Op een meter wandstelling kunnen op 42 posities 210 verpakkingen hangen. Tot een paar jaar geleden hingen daar dan ook 210 verpakkingen en werden de producten verkocht zonder POS (product ondersteunend) materialen. Nu wordt er, om de klanten te verleiden, per meter geïnvesteerd in een grote header in een houten frame en een A3 poster in een houten frame. De kosten hiervan bedragen € 20,- per meter. Er blijven door de in het schap gehangen A3 poster nog maar 38 posities over dus er kunnen nog maar 190 verpakkingen hangen. De hoeveelheid verkochte verpakkingen, inclusief nabestellingen, neemt hierdoor met ongeveer 30 eenheden af. De totale hoeveelheid verkochte verpakkingen daalt dus van 315 naar 285. De omzet neemt dus af en kosten nemen toe wat ten koste gaat van de marge.
Meer verdienen door meer marge bij minder omzet
Het is een gegeven dat het aantal mensen dat naar een winkel gaat ondanks alle promotionele inspanningen overal afneemt. Je kunt dus beter zorgen dat je marge per verkocht product omhoog gaat door kosten te besparen.