blog placeholder

Je kent het allemaal wel, in bepaalde seizoenen is er uitverkoop. Of nog beter je krijgt bergen korting als je iets nu koopt maar dan wel in een bepaalde periode. Wordt je daar als consument nu echt beter van.

Noodzaak:

Voordeel of korting is voor jou natuurlijk alleen gunstig als je een product ook echt nodig hebt. Koop je iets met 40% korting maar heb je het niet nodig, dan betaal je eigenlijk nog steeds 60% te veel.

Periode:

Vraag je altijd af waarom iets in de aanbieding is. Het kan zijn dat de verkoper er vanaf wil. Dit kan zijn omdat hij bijvoorbeeld een nieuwe voorraad of de nieuwe collectie binnen krijgt. Is dit het geval dan is er misschien nog wel meer korting te halen. Of wordt het later misschien nog meer afgeprijst als je nog even wacht.

Bovenstaande geldt zeker bij deals die maar voor een paar dagen gelden. Dan wordt het prijsvoordeel gebruikt om je over te halen een aankoop te doen.

Gebruiken:

Je kunt het afprijsgedrag van producenten/verkopers ook voor jezelf gebruiken. Zo kun je aan het eind van het seizoen vaak voordelig kleding kopen. Of bij het uitkomen van nieuwe telefoons, tv’s etc voordelig nieuwe apparatuur. Dan moet je het alleen niet erg vinden om iets achter te lopen op de trend. Enige uitzondering hierop zijn vaak opheffings uitverkopen.

Samenvattend:

Er is genoeg voordeel te halen uit voordeel als je er maar goed bij nadenkt of goedkoop in sommige gevallen niet duurkoop is.