Er is een grote overeenkomst tussen online winkels en fysieke winkels. Zowel de eigenaars van de online winkels als van de fysieke winkels willen zoveel mogelijk verkopen tegen zo laag mogelijke kosten. De eigenaars van online winkels kunnen er, om dit te bereiken, alleen maar voor zorgen dat ze goed gevonden worden in de zoekmachines en dat de URL van hun web shop via reclame uitingen en media-aandacht bekend wordt bij de consument. De eigenaars van fysieke winkels hebben daarnaast nog een aantal instrumenten tot hun beschikking om hun verkopen te stimuleren. Vooral voor de eigenaars van fysieke winkels is Shopnography dus van groot belang.
Shopnography:
Met Shopnography bedoelen we het filmen van alle fases van het ‘pad tot de aankoop’*, dus zowel voor, tijdens als na het winkelbezoek. Door analyse van de videobeelden krijgt men een beter begrip van de invloed van de omgeving op het consumentengedrag inclusief de winkelvloer. De gefilmde consumenten worden na de opname geconfronteerd met de filmbeelden zodat ze direct kunnen uitleggen waarom ze bepaald gedrag hebben vertoond (zoals; wat ging er om in je hoofd, wat voor invloed had bijvoorbeeld de winkelomgeving etc.).
*‘Pad tot de aankoop’
Een in Nederland veel gebruikt ‘pad tot de aankoop’ is die van TNS NIPO. Dit pad is als volgt; PRE-STORE -> Soort consument – Type gelegenheid – Humeur/stemming – Verkoopkanaal keuze – Planning vooraf – Verkoper keuze – Verkoper ervaring – STORE -> Winkel indeling – Winkel dynamiek – Winkel sfeer – Winkel stijl – winkelmandje – Winkel route – In de winkel reclame – P.O.S.** -> Verkoopschap indeling – bewegwijzering – Reclames/acties – Opvallendheid van de verpakking – Serie & Keus.
**P.O.S. staat voor Product Onder Steuning.
Hoe kun je meer verkopen met Shopnography?
Met Shopnography kun je inzicht krijgen in de factoren (drijfveren en belemmeringen) die de koopbeslissing op de winkelvloer beïnvloeden en de effecten van de in de winkel gebruikte media op het consumentengedrag. Het is vastgesteld dat 99% van de visuele informatie in de winkel wordt genegeerd. Door middel van Shopnography kun je vaststellen waar wel naar gekeken wordt in de winkel en met minder media middelen een grotere verkoop realiseren wat tot en enorme kostenbesparing leidt.