CTR ofwel Click Through Rate van Google Adwords is de verhouding tussen het aantal advertentieweergaven en de hoeveelheid dat er op geklikt is. Stel jouw advertentie is 100 keer vertoond bij een zoekopdracht, en er is maar 1 keer op geklikt, dan is jouw CTR 1%. 1% van het aantal vertoning zorgde dus voor een click.
De Google Adwords click throug rate
CTR ofwel Click Through Rate is de verhouding tussen het aantal advertentieweergaven en de hoeveelheid dat er op geklikt is. Stel jouw advertentie is 100 keer vertoond bij een zoekopdracht, en er is maar 1 keer op geklikt, dan is jouw CTR 1%. 1% van het aantal vertoning zorgde dus voor een click.Er zijn twee feiten bekend over de CTR:- Met een hoge CTR betaal je minder per click- Met een hoge CTR sta je hoger (bovenaan) bij de advertenties (er wordt dus meer op geklikt).Het belang van een hoge CTR is dus groot wanneer je goedkoop en succesvol wilt adverteren met Adwords.
Minder betalen per click
Adwords maakt gebruik van een CTR op zoekwoord niveau. Dit betekend dat per zoekwoord de CTR bepaald wordt. Stel je zoekwoord zorgde ervoor dat je advertentie 50 keer werd weergegeven. Daarvan werd er 2 keer op je advertentie geklikt. In theorie werd er dus 2 keer op je zoekwoord geklikt. Je CTR is dan 1% voor dat zoekwoord. Dit betekend automatisch dat jij 1% minder betaald voor jouw zoekwoord. Stel je betaald nu 10 cent voor een click op dat zoekwoord. Dan betaal je nu 1% minder (0,1 cent) per click. Hoe hoger de CTR des te goedkoper jij adverteert.Een hoge CTR zorgt er dus voor dat jij minder betaald voor je Adwords campagne. In bovenstaand voorbeeld scheelt het maar 0,1 cent. Echter de verschillen worden veel groter wanneer je bijvoorbeeld een CTR hebt van 33,3%. Deze is makkelijk te behalen wanneer je 3 vertoningen hebt met 1 click. Je betaald nu 33,3% minder per click. Stel je betaald 1 euro per click, dan betaal je nu nog maar 66 cent. Een groot verschil dus.
Bovenaan bij advertenties
Des te hoger jouw advertentie staat, des te meer clicks je zult realiseren. Hoe hoger je advertentie staat, hoe meer advertentieweergaven je hebt. En hoe hoger je advertentie staat hoe meer hij opvalt bij de Google gebruiker.Het is niet per definitie noodzakelijk veel te betalen om hoger te staan dan de concurrentie bij de advertenties van Google. Als jij een hogere CTR weet te realiseren dan je concurrent zal jouw advertentie automatisch bovenaan komen te staan. Google gaat er van uit dat meer (goedkopere) clicks met een hogere CTR, meer geld opleveren dan een hoge clickprijs.