Sluit geen telefoon contract af voor je kind. Je kunt beter af en toe wat extra prepaid tegoed geven. Lees hier waarom. De mobiele telefoon is een geweldig medium, je bent altijd bereikbaar en met de nieuwste Smartphone kun je ook online al je contacten bijhouden. Vooral voor kinderen is dit geweldig, ze bellen en sms’en liefst de hele dag. Het begint als ze heel jong zijn met een prepaid toestel. Deze krijgen ze van hun ouders omdat het belangrijk is dat ze bereikbaar zijn. Maar als ze wat ouder worden komen ze er zelf achter dat een abonnement veel voordeliger is. Zelf kunnen ze echter nog geen contract afsluiten maar ze weten altijd wel iemand te overtuigen dat een contract week voordeliger is. Deze denkt dan, ach we zetten het contract gewoon op mijn naam, dat kan geen kwaad.
Dit is de valkuil !!
De eerste paar maanden gaat het goed. Omdat het dan al maanden goed gaat is er niemand meer die regelmatig het verbruik controleert. Maar dan gaat het gegarandeerd fout! Een puber kan namelijk nog niet reëel nadenken en gaat op een gegeven moment opeens heel veel bellen en sms’en omdat er toch niemand op let. Omdat de providers er voor zorgen dat de rekening van de betreffende maand pas een maand later online staat schrik je je opeens rot als je een keer inlogt op je internetbank account. Er is opeens een hoog bedrag afgeschreven. Dan ga je verder kijken en blijkt dat je kind al twee maanden gigantisch over zijn limiet heen zit. Kassa!! De provider staat in zijn recht dus jij bent de klos. Mijn zoon zat er € 800,- overheen. Een paar maanden later hoorde ik dat zijn neefje € 600,- over zijn limiet was gegaan en vandaag hoorde ik dat ook zijn vriend er € 750,- overheen was gegaan.
Het zwaarste geval in mijn directe omgeving is mijn neef van 19 jaar die net op kamers woonde. Deze jongen had een goede vriend van 17 jaar die een makkelijke manier wist om geld te verdienen. Hij sloot een contract af op mijn neef zijn naam en verkocht het toestel voor grof geld. Ze deelden de winst, makkelijk verdiend toch. Tot de telefoon rekeningen kwamen. Deze liepen zo hoog op dat hij met school stopte om te gaan werken om deze rekeningen te betalen. Dit hield hij geheim voor zijn ouders die niet snapte waarom hij zomaar met school stopte. Tot het moment dat hij ondanks dat hij werkte zijn schuld toch alsmaar groter werd. Toen ging hij ten einde raad naar zijn ouders en bekende dat hij € 13.000,- schuld had bij diverse providers. Gelukkig konden zijn ouders hem dit voorschieten en heeft hij alle contracten kunnen beëindigen.
Wees dus gewaarschuwd!
Sluit geen telefoon contract af voor je kind. Je kunt beter af en toe wat extra prepaid tegoed geven.
Stuur dit artikel door naar iedereen die kinderen heeft.