Wanneer men een mobiele telefoon gaat uitzoeken, doet men dit meestal aan de hand van een bepaald gevoel. Ze zijn vertrouwd met een merk, kennen hem van de reclame of zien het als een gadget de ze moeten hebben. Echter, hoe veel van deze buikgevoelens geven u na enige tijd nog steeds dat contente gevoel als toen u hem de eerste keer in uw handen nam? Juist, vandaar deze handleiding met verschillende tips die u helpen bij het uitzoeken van een nieuwe mobiele telefoon.
1. Inventariseer uw wensen
Bedenk goed wat u met de telefoon wilt gaan doen. Kijk naar uw huidige belgedrag en wat u eventueel aan het toestel mist of wat er op het nieuwe toestel zeker weer op moet zitten.
Alles is tegenwoordig mogelijk, van TV tot Internet op uw mobiele telefoon. Bedenk, dat wanneer u deze dingen afsluit, u hier vaak voor de gehele contractperiode aan vast zit. Is het dus iets wat wel leuk lijkt maar waar u op lange termijn geen gebruik van gaat maken, moet u zich afvragen of dat de investering waard is.
2. Bezoek internetpagina’s
Bezoek van de diverse grote aanbieders (geen Multi-brandingpagina’s) de internetpagina’s en kijk welke abonnementen zij aanbieden welke bij uw eerder geïnventariseerde bel/sms/mobiel internetgedrag past. Op deze manier weet u waar de voor uw beste prijs te halen is. Er is geen enkele aanbieder “de goedkoopste”. Dit is grotendeels afhankelijk van uw wensen en belgedrag.
Daarnaast kunt u op internet alvast gaan kijken welke telefoons het beste bij uw wensen passen. Ga er van uit dat er meerdere mogelijkheden zijn dus wees bereid uw opties open te laten. Selecteer er maximaal 3 waarvan u recensies op zoekt.
3. Bezoek de winkel
Bezoek van de door u geselecteerde aanbieder(s) de branding winkel. Dit is de winkel die net zo heet als de operator. In deze winkels is het personeel vaak service gerichter gezien zij een merk uit moeten stralen. Deze winkels steken veel tijd en geld in het goed opleiden van hun personeel. U zult hier dus minder vaak een slecht gevoel over houden aan een bezoek.
Neem in uw achterhoofd duidelijk uw wensen aan het toestel en de door u eventueel vooraf geselecteerde telefoons. Laat u vervolgens door een van de aanwezige verkopers goed adviseren over de bel/sms bundels en de telefoons welke u heeft uitgezocht. Heeft u vooraf meerdere operators in gedachten, bezoek dan beide winkels alvorens u tot een besluit over gaat. Zo zult u nooit spijt krijgen dat u een “verkeerde” keuze gemaakt heeft.
4. Koop in de winkel
Wanneer u een voor u geschikte combinatie van bundel en telefoon heeft gevonden, zult u merken dat deze vaak voor een paar euro minder via een aanbieding op internet kan krijgen. Echter, wanneer u deze in de winkel koopt, heeft u ten alle tijden een aanspreekpunt wanneer er iets mankeert of wanneer u vragen heeft over het toestel. De branding winkels stralen hun merk uit en deze zullen u dus ook de service (moeten) verlenen die u van ze mag verwachten. Daarnaast bespaart het u vervelende situaties wanneer het toestel binnen 8 dagen defecten vertoont. Wanneer u deze in een winkel gekocht heeft, zullen ze deze omruilen voor een nieuwe en hoeft u het toestel niet op te sturen om alvorens een aantal dagen zonder te zitten.
5. Tip! Denk over een verzekering
Wanneer u het altijd bereikbaar zijn belangrijk vindt, of een zeer duurzaam toestel aanschaft, is het raadzaam om hier minimaal een verzekering tegen val-, stoot-, en vloeistofschade bij te nemen. U zult zo wanneer het toestel onverhoopt stuk raakt nooit zonder zitten of uw duurzame telefoon na enige tijd weg moeten gooien wegens een defect. Weeg af of de kosten van de verzekering afwegen tegen de risico’s.
Veel succes en plezier met uw aankoop!