De hybride auto is een bijzonder onderdeel van de autowereld. Deze wagen maakt zowel gebruik van een verbrandingsmotor als een elektromotor. Onlangs verkocht autofabrikant Toyota in Frankrijk het 200.000e exemplaar van de Yaris Hybrid. Ook in Nederland wordt deze groene wagen steeds populairder. Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek rijden er op dit moment 156.000 hybride wagens rond op de Nederlandse snelwegen.
De opmars van de kleine hybride
Met name de kleine hybrides zijn bezig aan een opmars in Nederland. Dankzij technische verbeteringen rijden de auto’s energiezuiniger dan ooit. Zo is er gesleuteld de aerodynamica, en rijdt de hybride auto door lichte materialen bijna geluidloos over de weg. Een van de meest recente verbeteringen is de zogeheten plug-in-hybride waarbij de weggebruiker de accu kan opladen door gebruik te maken van het elektriciteitsnet. Een brandstofverbruik van 1L op 50 kilometer behoort al tot de mogelijkheden. Onder andere de Opel Ampera en de Volvo V60 zijn populaire nieuwe hybride auto’s.
Laag brandstofgebruik
De hybride auto heeft dan ook veel aantrekkingskracht op automobilisten omdat het zo weinig brandstof gebruikt. In vergelijking met een gewone auto met brandstofmotor verbruikt de hybride in de stad 15 tot 35 procent minder brandstof, en buiten de bebouwde kom 25 tot 55 %. Rijden in een hybride auto is dus zeer goed voor het milieu en voor de portemonnee. Wat betreft de brandstofkosten is de weggebruiker veel goedkoper uit dan met een auto op benzine of diesel. De Nederlandse overheid wil bovendien het gebruik van zuinige auto’s stimuleren door allerlei belastingvoordelen in te voeren. Plug-in-hybrides hebben bijvoorbeeld een bijtelling van 7 procent, terwijl het normale bijtellingstarief 25 procent is. Een korting van 18 procent op de bijtelling is dus goed voor de portemonnee van de automobilist.
Aandrijving
Samen met de elektrische auto wordt de hybride auto gezien als een ‘groene wagen’. Beide autosoorten zijn zeer energiezuinig en goed voor het milieu. Steeds meer automobilisten schaffen een elektrische wagen of een hybride auto aan. Toch bestaan er ook duidelijke verschillen tussen deze auto’s. Zoals eerder gesteld heeft een hybride auto een verbrandingsmotor en een elektromotor. Ook heeft het een accu, die wordt bijgevuld als er gereden wordt. In tegenstelling tot een elektrische wagen kan deze accu echter niet worden opgeladen met een laadpaal. De hybride auto is namelijk afhankelijk van de verbrandingsmotor. Deze drijft naast de wielen ook een generator aan, die stroom levert aan de accu. Bij het remmen van de auto wordt daarnaast de zogeheten ‘remergie’ opgeslagen in de accu, voor hergebruik.
Soorten hybride auto’s
Wanneer je in een wagenpark staat en een hybride auto wilt aanschaffen, heb je de keuze uit verschillende soorten. Met name de full-hybride auto en de paralel-hybride auto zijn erg in trek bij de zuinige automobilist. Het verschil hiertussen is de wijze waarop de auto’s worden aangedreven. De full-hybride auto is afhankelijk van een verbrandingsmotor en een elektrische motor. De verbrandingsmotor zorgt ook voor het opladen van de accu. Deze manier verschilt van de paralell-hybride auto, die rijdt door middel van elektriciteit. Maar maak je geen zorgen als de elektriciteit een keer op is. In dat geval komt de verbrandingsmotor erbij. Onder andere de Toyota Prius is een populaire parallel-hybride auto. Omdat deze kleine auto steeds goedkoper wordt, schaffen steeds meer particulieren er een aan. De hybride auto’s hebben de naam erg duur te zijn. De aanschaf van deze auto brengt echter zeer veel voordelen met zich mee, onder andere door het lage brandstofgebruik en de fiscale voordelen, zoals een lagere bijtelling.