Opeens lag ze daar, zonder enig overleg met de werknemers van de spoorwegen, de romp van een mooie vrouw in bikini als kunst in een weiland langs de spoorverbinding Haarlem-Leiden ter hoogte van Lisse. Het kunstwerk met de naam “Bikinibar” van de kunstenaar Joep van Lieshout.
Bikinibar:
Ik dacht eerst dat het een reclamestunt was van het Franse bedrijf www.bikinibar.fr maar het blijkt te gaan om een kunstwerk van de kunstenaar Joep van Lieshout. Naar aanleiding van dit spraakmakende beeld van de romp van een mooie vrouw in bikini heb ik hem opgezocht op internet om te kijken of hij onopzettelijk de machinisten de schrik om het hart heeft gejaagd of bewust. Bij het zien van de startpagina van zijn website weet ik het antwoord direct. Hij heeft het met opzet gedaan. Op zijn startpagina staan namelijk vier afbeelding van een naakte man. Op de eerste hangt hij aan zijn hand in een strop, op de tweede hangt hij aan zijn voet in een strop, op de derde hangt hij aan zijn geslacht in een strop en op de vierde hangt hij met een strop om zijn nek afgebeeld. Met zijn startpagina probeert de kunstenaar Joep van Lieshout dus ook zijn bezoekers te chockeren.
Is de romp van een mooie vrouw in bikini als kunst langs het spoor acceptabel?
De Nederlandse Spoorwegen hebben hun handen vol aan de verwerking van de trauma’s van de machinisten die iemand met hun trein aan flarden hebben gereden. Ik vind het daarom onacceptabel om de romp van een mooie vrouw in bikini als kunst in een weiland langs het spoor te laten liggen. Ik stoor me daarom ook ontzettend aan de reactie van de woordvoerder van de Keukenhof waar het beeld in ligt, die zegt: “Kasteel Keukenhof hoopt het spoorwegpersoneel op andere gedachten te brengen. ,,We gaan het gesprek met ze aan en willen iets meer begrip kweken voor kunst’’, zegt woordvoerder Charlotte Ebers. ,,Wij vinden het beeld juist een mooi statement van een mens in de maatschappij. Als het beeld kwetsend is, vinden we dat erg. Dat is nooit de bedoeling geweest. Maar de expositie bevat ook beelden die misschien voor anderen vervelend zijn. Iemand die net genezen is van darmkanker zit waarschijnlijk ook niet te wachten op een groot beeld van een dikke darm met een kamer erin.’’ Er is echter volgens mij wel een verschil tussen mensen die bewust een bezoek brengen aan een park met kunstobjecten en machinisten die tijdens hun werk ongewild meerdere keren per dag met een voor hen traumatiserend kunstobject worden geconfronteerd.
De reactie van de gemeente Lisse:
De reactie van de gemeente vind ik getuigen van lafheid. Een woordvoerder van de gemeente Lisse geeft namelijk als verklaring voor het feit dat de gemeente geen actie onderneemt. ,,Het beeld mag daar liggen, het voldoet aan alle regels.’’ Het getuigt van een echte ambtenaren mentaliteit. Als de regeltjes maar nageleefd worden trekken zij hun handen er van af.