blog placeholder

Wat hebben dromen voor functie

• Theorie over dromen: Dromen en Levensstijl.
De individuele psychologie is een van de oudste scholen van psychotherapie en heeft een grote invloed op andere vormen van  zoals interpersoonlijke psychotherapie, neo psychoanalyse, humanistische psychologie, cognitieve psychologie en constructieve psychologie. In dit artikel een toelichting over deze vormen van psychologie en hun visie op dromen en de invloed van dromen op onze manier van leven.

A. Concept van de individuele psychologie.
Met individuele psychologie bedoeld Adler dat het individu ondeelbaar is en dat de menselijke geest wordt geregisseerd door middelen of doelen.

B. fundamentele verschillen met de psychoanalyse.
Het fundamentele verschil van de individuele psychologie met de psychoanalyse ligt volgens Adler in een andere opvatting van de menselijke natuur.

– Freud was in de veronderstelling dat de mens van nature de neiging heeft om hun verlangens tevreden te stellen en dat dat botst met de cultuur als afschrikmiddel voor deze tevredenheid. De individuele psychologie daarentegen vertrekt vanuit het idee van de conceptie van het gebrek of beperking van de mens en zijn pogingen om zijn beperkingen te compenseren.

Verschillen psychoanalyse en individuele psychologie ten aanzien van dromen:
Volgens de psychoanalyse van Freud drukken symbolische dromen onbewuste verlangens uit. Volgens de individuele psychologie van Adler zijn dromen een poging om deze problemen op te lossen, geleid door een onbewust levensstijl plan.

C. Levensstijl en familiale sfeer.
Alle gedrag heeft een doel, zodat mensen handelen in situaties op basis van hun geloof en subjectieve doelen. De persoonlijke opvattingen van iedere individu zijn georiënteerd op doelstellingen die worden uitgedrukt in de zogenaamde “levensstijl”. Levensstijl weerspiegelt de onbewuste begeleiding van de persoon in zijn leven en methoden om zijn doelen te bereiken. Bij het vormen van de levensstijl wordt de persoon hierbij beïnvloed door verdere lichamelijke gebreken of organische minderwaardigheid en familie. Als de levensstijl eenmaal gevormd is wordt deze onderhouden door verschillende mentale processen waaronder de selectie van de ervaringen die de levensstijl  bevestigen en het verwerpen van wat niet bij de levensstijl past. De factoren die afkomstig zijn van personen die het dichtst bij het kind staan noemen we “de familiale sfeer”. Ouders vormen vaak verwachtingen ten aanzien van het algemene functioneren van hun kinderen in de familie  vanuit de “familie waarden”.

Elke familie creëert, in overeenstemming met de kenmerken van hun emotionele sfeer, een format  dat zij bewust of onbewust uiten  naar de wereld. De diverse formats die in dezen bekend zijn zijn;

de sfeer van de afwijzing, de autoritaire sfeer, de treurige sfeer, de repressieve sfeer, de wanhopige sfeer,  de vernederende atmosfeer, de sfeer van onenigheid, de competitieve sfeer, de pretentieuse sfeer, de materialistische sfeer, de sfeer van beschermende of verwennen, de sfeer van mededogen, de inconsistente sfeer en  de democratische sfeer.